Slottsarkitekt Gunilla Svensson i spännande samarbete med Myresjöhus

Slottsarkitekt Gunilla Svensson i spännande samarbete med Myresjöhus

Den nya etappen i bostadsområdet Råbylund är säljstartad. Här har Myresjöhus tagit hjälp av slottsarkitekt och Konstakademi-ledamot Gunilla Svensson för att skapa ”en länga hus likt olika individer, som ändå samspelar.”

Den 1 december säljstartade Myresjöhus sju nya radhus i populära området Råbylund i östra utkanten av Lund. Anders Borgqvist är projektutvecklare för området och har tagit fram husen i samarbete med arkitekt Gunilla Svensson – ett välkänt namn i Lund.

- Jag har gjort en hel del, säger Gunilla och skrattar. I början av 90-talet vann jag Lunds stadsbyggnadspris, och sedan dess har jag bland mycket annat ritat Ingvar Kamprads Designcentrum, en institution på Lunds universitet. Men jag tycker verkligen om utmaningen som finns i att skapa i mindre skala, som i detta fall.

Konceptet för de sju husen bygger på kundens valfrihet. I grund och botten är husens design inspirerad av ett radhusområde i Amsterdam, där varje kund fick skapa sitt eget hus och arbeta med en egen arkitekt.

- Utmaningen när vi skulle applicera den idén på detta projekt var att skapa en levande variation inom Myresjöhus funktionsmått och förutsättningar, säger Gunilla. Till slut kom vi fram till att vi ville göra en länga hus likt olika individer, som ändå samspelar. Där man kan säga ”Jag bor i det gula huset med grå detaljer.”, till exempel. Unika, identifierbara egenskaper hos varje radhus, helt enkelt.

När idén hade etablerat sig började man ta fram färg-, panel- och putsförslag. Sedan presenterade man förslaget för kommunen, som såg mycket positivt på konceptet.

- De tyckte bland annat att färgsättningen var spännande, säger Anders. Och det är den. Men den är samtidigt väl genomtänkt och anpassad efter den omkringliggande stadsbilden.

De sju husen – som varierar från 144 till 156 kvadratmeter beroende på om man väljer ett hus med loft eller inte – präglas av sin yteffektivitet, och kan faktiskt rymma upp till sex sovrum, förutsatt att man nyttjar loftet och övervåningens allrum.

En spännande detalj i arkitekturen är det hål som man har gjort i bjälklaget i linje med trappan, vilket skapar kontakt mellan bottenvåningen och övervåningen. I samtliga hus finns dessutom ljuskupol, vilket ger kontakt med himlen från bottenvåningens mathörna.

- Det är en ganska fin bild, att sitta och äta middag och titta upp på stjärnorna, säger Gunilla.

Färdig trädgård, två entréer på varsin sida om huset, möjlighet att parkera bilen inifrån kvarteret, samt balkong på övervåningen är andra detaljer som skapar en blandning av valfrihet och komfort. Och nu har man alltså säljstartat. Projektutvecklare Anders Borgqvist berättar att man redan har två inbokade kundmöten.

- Myresjöhus har gott självförtroende, säger han. Det vi har byggt tidigare i Råbylund har sålt bra. Det är ett nytt och fräscht område med stor potential. Vi tror och hoppas att de här husen ska tilltala allt från unga barnfamiljer till personer som kanske har flyttat ifrån ett äldre hus och vill börja om i ett lite annorlunda och modernt boende.

Läs mer om projektet här.

Arkitekt Gunilla Svensson, tel 0708-14 44 09
Projektutvecklare Anders Borgqvist, tel 0734-10 21 42

Myresjöhus ingår i BWG Homes AB, Sveriges ledande huskoncern, som ägs av BWG Homes ASA. I koncernen ingår dotterbolagen Myresjöhus AB, SmålandsVillan AB och Myresjö Mark AB. Årsomsättningen är cirka 1,6 miljarder kronor och antalet anställda cirka 400. Exportverksamheten omfattar huvudsakligen de nordiska länderna. Sedan starten 1927 har vi levererat ca 90 000 hus. Huvudkontoret är beläget i Myresjö, strax utanför Vetlanda i Småland, där vi också har Europas modernaste produktionsanläggning. Vi har även produktionsanläggningar för volymhus i Vrigstad och Sundsvall.