OBOS bygger trädgårdsstad i Marieberg med 200 bostäder

OBOS har förvärvat mark i Marieberg, ett attraktivt område med goda förbindelser till Örebro centrum och närhet till den externa handelsplatsen. Här planeras utvecklingen av en trädgårdsstad med cirka 200 bostäder i blandade upplåtelseformer. Det står klart efter en affärsuppgörelse mellan OBOS och Örebrotravet.

- Örebrotravet är mycket nöjda med denna affärsuppgörelse. Att tillsammans med OBOS få utveckla Mariebergsområdet där bostäder och grönområden i framtiden samsas med en attraktiv travbana är mycket viktigt för oss. För vår del innebär det också att vi nu bättre kan möta de krav och behov som vi står inför, för att kunna utveckla arenan för både aktiva och besökare, säger Fredrik Askhem ordförande i Örebro travsällskap.

Genom konceptet trädgårdsstad utvecklar OBOS bostäder och områden som ska vara ekonomiskt, miljömässigt och socialt hållbara. Här erbjuds till exempel olika upplåtelseformer, miljöcertifierade bostäder, gröna miljöer och blandad bebyggelse för alla skeenden i livet.

- Med förvärvet av marken i Marieberg tar OBOS ännu ett steg i vår strävan att skapa levande och inkluderande bostadsområden. Genom att erbjuda en blandning av bostadstyper och upplåtelseformer säkerställer vi att området blir tillgängligt för många, oavsett livssituation, säger Joakim Henriksson, vd OBOS Sverige.

Trädgårdsstad med fokus hållbarhet

OBOS kommer bland annat att fokusera på att skapa gemensamma ytor och mötesplatser som uppmuntrar social interaktion och skapar trygghet. ”Livet mellan husen” är centralt i designfilosofin, och målet är att skapa en levande och trygg miljö där människor kan mötas och umgås. Stor vikt kommer också att läggas på att skapa ett hållbart bostadsområde.

- För oss är hållbarhet inte bara ett mål, utan en grundläggande del av vår verksamhet. I Marieberg kommer vi att fokusera på energieffektiva och miljöcertifierade bostäder, säger Joakim Henriksson.

Detaljplanen för Marieberg förväntas vara klar under 2026, med förväntad byggstart kort därefter.

Kategorier

OBOS är en av Norge och Sveriges ledande bostadsutvecklare. Vi är också en medlemsorganisation med över 600 000 medlemmar och en historia som sträcker sig tillbaka till 1929 då OBOS grundades. Oavsett om våra medlemmar föredrar stadsliv eller längtar efter den lantliga idyllen strävar vi efter att erbjuda bostäder som passar livets alla skeden. Vårt sortiment omfattar allt från villor till moderna flerbostadshus, i såväl storstäder som mindre orter.

Under 2023 sålde vi totalt 1587 bostäder i Sverige. Vårt mål är att erbjuda 20 procent av bostadsutbudet i våra storstadsregioner genom boköpsmodellen OBOS Deläga, för att möjliggöra för fler att äga sin egen bostad. Vi är en aktiv del av samhället genom sponsring, vårt program "OBOS ger tillbaka" och fonden OBOS Jubel. Genom att stödja projekt och organisationer som främjar hållbarhet och samhällsengagemang strävar vi efter att göra verklig skillnad i samhället.

För mer information om OBOS, besök: www.obos.no och www.obos.se