Myresjöhus nominerat i Jönköping!

Myresjöhus nominerat i Jönköping!

Ett hus från Hustillvekaren Myrejöhus har nominerats till Jönköping kommuns stadsbyggnadspris 2009. Priset har delats ut årligen sedan 1994 och är till för att främja god arkitektur, byggnadsvård och goda livsmiljöer i kommunen.

Den 16 december avgörs det vilket hus eller offentlig miljö i Jönköpings kommun som får Stadsbyggnadspriset. 20 förslag har lämnats in men bara 13 av dessa har gått vidare till tävlingen. Vinnare i de 3 klasserna god byggnadsvård, god arkitektur och god livsmiljö kommer att koras samt diplomeras.

Det nominerade huset är byggt på en tomt med en vidunderlig utsikt över Vättern. Kunden valde att bygga hus med totalentreprenad via Myresjöhus.

- Med totalentreprenad kunde jag släppa allt ansvar till, i detta fall, Myresjöhus. Att bygga hus är en fantastisk resa som allt borde få möjligheten till. Vi hade en del förslag till ändringar på huset. En arkitekt från Myresjöhus var behjälplig och såg till så att huset blev precis så bra som vi hade hoppats på, säger ägaren till huset.

Huset är i grunden ett Grönskär, som återfinns i Myresjöhus husprogram, men just detta hus är lite förändrat. - Man är stolt om man blir omtalad för det här priset, säger Helena, biträdande stadsbyggnadsdirektör. Bland de tävlande bidragen finns både byggnader som renoverats på ett tidsenligt sätt, miljöer som i samarbete mellan kommunen och boende i området gjorts fina och nybyggda, trendiga hus.

Myresjöhus ingår i BWG Homes AB som är Sveriges ledande huskoncern. Mikael Olsson är VD för koncernen där dotterbolagen Myresjöhus AB, Smålandsvillan AB och Myresjö Mark AB ingår. Årsomsättningen är cirka 2,0 miljarder kronor och antalet anställda cirka 350. Exportverksamheten omfattar huvudsakligen de nordiska länderna. Sedan starten 1927 har vi levererat ca 80 000 hus. Huvudkontoret är beläget i Myresjö, strax utanför Vetlanda i Småland, där vi också har Europas modernaste produktionsanläggning. Vi har även produktionsanläggningar för volymhus i Vrigstad och Sundsvall. Koncernen ägs av BWG Homes ASA som är noterad på Oslo Börsen.