Smålandsvilla nummer 5000 är såld!

Smålandsvilla nummer 5000 är såld!

Efter femton år i insatslägenhet hittade familjen äntligen hem – till sin Smålandsvilla Västervik. Hans låter glad när jag pratar med honom i telefon, men han betonar:
- Vi är många som ser fram emot detta. Min fru Nina, våra två döttrar, deras hästar och vår amerikanska Cocker Spaniel Turbo!

SmålandsVillan har sålt hus nummer 5000! Det är stort, men det är så mycket mer än ett avtalsnummer. Det är historien om familjen Ek från Trollhättan.

Hans Ek, 49, arbetar inom barn- och ungdomspsykiatrin och hans fru Nina, 39, är sjuksköterska inom vuxenpsykiatrin. Deras två döttrar är tio och femton år gamla och älskar hästar mer än någonting annat. I femton år har de levt tillsammans i en insatslägenhet i Trollhättan, men Hans berättar om hur längtan efter ett hus har vuxit sig starkare för varje dag – i synnerhet de senaste sex, sju åren.
- Jag är uppvuxen i hus. Man längtar tillbaka, så är det bara. Det är något visst med att kunna gå ut i sin egen trädgård.

Hans och Nina tittade på flera husleverantörer, och övervägde även att köpa begagnat. Tills de en dag i början av 2014 såg en annons för SmålandsVillan i tidningen om en villavisning i Vänersborg.
- Vi gick på visningen, och det var första gången vi träffade Thomas, säljare på Uddevalla-kontoret, berättar Hans. Han var professionell och tillmötesgående och ingav förtroende. Det var då vi bestämde oss för att bygga en Smålandsvilla.

Att välja bland SmålandsVillans femton husmodeller är kanske inte det allra lättaste, men till slut fastnade paret för 1,5-planshuset Villa Västervik.
- Vi har en ganska avlång men rymlig tomt på 1300 m², så det huset passade oss jättebra, säger Hans. Med inredd övervåning får man en boarea på 155 m², vilket känns lagom för en familj av vår storlek.

Hans och Nina har valt att ge sitt hus ett mer traditionellt uttryck som passar in i den omkringliggande, lantliga miljön; spröjsade fönster, lockläktspanel och rött tak.
- Det har varit lite diskussioner kring takfärgen, säger Hans och skrattar. Men jag tyckte absolut att det ska vara rött – det hör ju landet till!

Idag, drygt ett år efter villavisningen som kom att avgöra deras val av husleverantör, berättar Hans om en process som har varit både rolig och lärorik.
- Det kan inte vara lätt att sälja hus, men vi tycker att Thomas har gjort ett jättebra jobb. Om vi har haft några frågor så har han varit en utmärkt pedagog. Allt eftersom har vi fått insikt i den process som det faktiskt innebär att köpa hus.

Parets hus kommer att levereras nyckelförberett, vilket innebär att nedervåningen är helt inredd och färdig för att flytta in. Övervåningen, precis som på alla SmålandsVillans 1,5-planshus, levereras förberedd men oinredd.
- Vi har valt att leja bort det, säger Hans, och vi hoppas på att kunna flytta in någon gång nu i sommar. Döttrarna är nog de som är mest otåliga just nu, de ser fram emot att kunna cykla till stallet där deras hästar har stallplats.

Vad är framtidsplanerna för huset?

- Vi vill ha en carport med ett litet tillhörande förråd, och jag och min bror ska göra en uteplats, där vi har tänkt bygga in en bassäng med tempererat vatten. Jag vet även att min fru har en hel massa idéer och tankar som rör huset, både invändigt och utvändigt. Kommer ni hit om några år så kanske det inte alls ser ut som en Villa Västervik längre, vem vet? *skratt*

SmålandsVillan ingår i BWG Homes AB, Sveriges ledande huskoncern, som ägs av BWG Homes ASA. I koncernen ingår dotterbolagen Myresjöhus AB, Smålandsvillan AB och Myresjö Mark AB. Årsomsättningen är cirka 2 miljarder kronor och antalet anställda cirka 600. Exportverksamheten omfattar huvudsakligen de nordiska länderna. Sedan starten 1927 har vi levererat ca 100 000 hus. Huvudkontoret är beläget i Myresjö, strax utanför Vetlanda i Småland, där vi också har Europas modernaste produktionsanläggning. Vi har även produktionsanläggningar för volymhus i Vrigstad och Sundsvall.