Hållbart och kreativt när Myresjöhus ställer ut i Vallastaden 2-24 september

Hållbart och kreativt när Myresjöhus ställer ut i Vallastaden 2-24 september

Myresjöhus uppför tre radhus och ett parhus i Linköpings nya, hållbara stadsdel. I husen har man tagit fram två hemutställningar som öppnas upp för allmänheten nu på lördag.

Vallastaden blir en unik, socialt och ekologiskt hållbar stadsdel i Linköping med utbud som universitet, idrotts- och fritidsverksamheter, boende, handel och service inpå knuten. I sin helhet kommer stadsdelen att innehålla ca 1000 bostäder. Myresjöhus uppför fem koncepthus på området varav ett parhus om 120 m² respektive 135 m² och ett radhus med tre bostäder om 170 m² vardera.

Under Vallastadens stora Bo- och SamhällsExpo den 2-24 september öppnar Myresjöhus upp bostäderna för allmänheten genom realistiska hemutställningar. En hemutställning är precis som det låter – en utställning i ett fiktivt hem med fiktiva familjemedlemmar. Tanken och idén är helt enkelt att man som besökare ska få en unik bild av hur det skulle kunna se ut att leva och bo i huset på riktigt.

Hållbar utveckling är en integrerad del i ett Myresjöhus alla faser. Det är extra tydligt i parhuset där temat för utställningen är just hållbarhet och där det bland annat framgår hur man kan påverka sin miljö genom växtlighet med odlingsmöjligheter och samtidigt leva resurseffektivt i staden. I radhuset är temat för utställningen kreativitet, där man får en bild av hur flera skapande personer kan samsas under ett och samma tak. Som besökare guidas man runt i utställningarna genom bland annat ett modernt Beaconsystem, som skickar platsbaserat innehåll direkt till ens Smartphone.

En viktig del i Myresjöhus utställningar är att visa sina energieffektiva bostäder som är projekterade för att klara inte bara dagens, utan även framtidens energikrav. Solceller integrerade i takpannorna, energiglas i fönster och extra isolering i väggarna är exempel på hur Myresjöhus gör sina bostäder mer hållbara.

Expot kommer att ha öppet klockan 10.00-19.00 på vardagar och 10.00-17.00 på helgerna mellan den 2-24 september.

Samtliga fem hus kommer att säljas som äganderätter via mäklare efter Expots stängning den 24 september. Intresseanmälan kan göras på Myresjöhus webbsida.

För ytterligare information kontakta:

Pernilla Eriksson, Projektledare OBOS Sverige

Tel: 010-434 1382, e-post: pernilla.eriksson@obos.se

Jimmy Bäckstrand, Affärsutvecklingschef OBOS Sverige

Tel: 010-434 1371, e-post: jimmy.backstrand@obos.se

Myresjöhus ingår i OBOS Sverige AB, Sveriges ledande huskoncern, som ägs av norska OBOS. I koncernen ingår dotterbolagen Myresjöhus AB, SmålandsVillan AB och Myresjö Mark AB. Årsomsättningen är cirka 2 miljarder kronor och antalet anställda cirka 750. Exportverksamheten omfattar huvudsakligen de nordiska länderna. Sedan starten 1927 har vi levererat över 100 000 hus. Huvudkontoret är beläget i Myresjö, strax utanför Vetlanda i Småland, där vi också har Europas modernaste produktionsanläggning. Vi har även produktionsanläggningar för volymhus i Vrigstad och Sundsvall.