OBOS koncernchef Daniel Kjørberg Siraj.

Bättre första halvår 2023 än förväntat för OBOS

OBOS redovisade en vinst före skatt under andra kvartalet 2023 på 1 218 miljoner kronor, en ökning från 542 miljoner kronor under andra kvartalet förra året. Resultatet för första halvåret slutade på 1 597 miljoner NOK, en ökning från 1 216 miljoner NOK under första halvåret 2022.

Per andra kvartalet 2023 har OBOS sålt 875 bostäder brutto, jämfört med 2 092 bostäder under andra kvartalet föregående år.

- Affärsområdena Förvaltning och rådgivning och Kommersiella fastigheter hade dock en stabil underliggande verksamhet, samtidigt som OBOS-banken i Norge har bidragit med ökat resultat till följd av ökade räntemarginaler. Affärsområdet Bostadsutveckling med verksamhet både i Norge och Sverige har märkt av en minskad efterfrågan på nya bostäder, ökade byggkostnader och högre räntor, säger OBOS koncernchef Daniel Kjørberg Siraj.

I maj blev det klart att Skanska förvärvar 50 procent av aktierna i OBOS projekt Nansenløkka på Fornebu. Resultatet för andra kvartalet ökade med 863 MNOK till följd av avyttringen av Nansenløkka från 100 till 50 procent.

- Däremot drogs resultatet ner av lägre projektmarginaler i vissa projekt och ökade räntekostnader. Försäljningen av nya bostäder är historiskt låg. Den förväntas ta fart något 2024 när räntetoppen har passerat, inflationen går ner och den ekonomiska osäkerheten bland bostadsköpare avtar, säger Daniel Kjørberg Siraj.

Fortsatt hög bostadsproduktion

Den låga bostadsförsäljningen påverkar produktionsstarterna och per andra kvartalet har OBOS byggstartat 832 bostäder brutto, en minskning från 2 234 bostäder brutto vid samma tidpunkt föregående år. Det totala antalet bostäder under uppförande ligger kvar på en hög nivå med 6 532 bostäder brutto, en minskning från 7 301 vid samma tidpunkt förra året. Försäljningsgraden är 65 procent.

- Försäljningsgraden är fortfarande på en god nivå även om det är en nedgång jämfört med föregående år, men vi ser att de nyare projekten är mer krävande att sälja mot bakgrund av marknadsläget och kostnaderna, säger Daniel Kjørberg Siraj.

Ny fabrik i Sverige

Under andra kvartalet fattades det offensiva och långsiktiga beslutet att starta byggnationen av en ny fabrik för trähusproduktion i Vrigstad.

- Det är en viktig investering som bidrar till att stärka OBOS konkurrenskraft och ger oss möjlighet att bli ledande inom industriell trähusproduktion. Den nya och moderna fabriken ska stå klar vid årsskiftet 2025/2026, då förhoppningsvis trenden på bostadsmarknaden vänt. Vi har också gjort flera viktiga markköp för framtiden, säger Daniel Kjørberg Siraj.

Om OBOS

Medlemsorganisationen OBOS är en av Sveriges största bostadsutvecklare med 500 000 medlemmar i Norge och Sverige. OBOS grundades i Oslo 1929, inspirerad av den svenska kooperativa modellen för bostadsutveckling. OBOS erbjuder bostäder för alla livets faser i form av villor, kedjehus och flerbostadshus, i städer och på landsbygden.

OBOS verkar i Sverige genom varumärkena OBOS, Smålandsvillan och Myresjöhus. Koncernen har omkring 2 500 anställda, varav knappt 1 000 i Sverige i dotterbolagen OBOS Sverige, OBOS Kärnhem och OBOS Nya Hem.

Tack vare en kommersiellt framgångsrik styrning av verksamheten har OBOS byggt en stark finansiell ställning där vinsterna investeras i fler bostäder. OBOS utvecklar flerbostadshus på entreprenad i större städer och är Sveriges ledande aktör inom industriellt och hållbart byggande i trä.

2022 sålde OBOS 2 345 bostäder, varav 1 068 i Sverige. OBOS mål är att erbjuda 20 procent av bostadsutbudet genom alternativa boköpsmodeller för att ge fler möjligheten att äga sitt boende – på så vis bidrar OBOS till en hållbar samhällsutveckling.

För mer information om OBOS:

www.obos.no

www.obos.se