Avicii-kampanj sprängstoff
på Twitter

För att lansera Avicii's nya album låter Universal Music Creative Labs och Oakwood fansen krossa glas i en kärnreaktor.

Igår, tisdag, startades en kampanj för att lansera houseartisten Aviciis nya album True. På en kampanjsajt kan besökare se en lajvsändning från KTH:s gamla kärnreaktor, där en svart glasskiva står monterad framför gigantiska högtalare som pumpar ut ett beat från en av låtarna från kommande albumet. Bakom den ogenomskinliga glasskivan döljer sig albumets omslag, och för varje person som twittrar med hashtaggen #TrueReveal höjs volymen på högtalarna, tills dess att ljudet är så högt att glaset briserar och omslaget avtäcks samtidigt som den nya singeln spelas för första gången i sin helhet för fansen.

Kampanjen lanserades klockan 13:00 på tisdagen, och har mindre än ett dygn senare fått en massiv spridning på Twitter. Redan efter en dryg timme nådde hashtaggen #TrueReveal andraplatsen på Twitter Trends i Sverige, och kampanjen har förutom av fansen även uppmärksammats av EDM-stjärnan Deadmau5, som gjort en spin-off på Avicii-sajten med en egen lajvstream från sin studio. I skrivande stund har kampanjen besökts av över 100 000 fans och samlat in mer än 72 000 tweets.

Eftersom eventet är lajv är det osäkert exakt när glasskivan kommer att brisera, men i nuvarande takt bör det ske hyfsat snart.

Sajten finns att besöka på www.thetruereveal.com

För frågor eller mer information, kontakta:

Eddie Persson, Universal Music AB, +46 (0)70 488 60 44, Eddie.Persson@umusic.com

Sebastian Broms, Oakwood Creative Digital Agency,  08-120 33 141, sebastian.broms@oakwood.se

• oakwood creative