T2 byts ut till Raychem. Men de flesta produktnamnen förblir desamma. T2Blå heter även fortsättningsvis T2Blå. T2Röd och T2Green likaså.

T2 golvvärme blir Raychem golvvärme

Under 2018 byter T2 golvvärme namn till Raychem golvvärme. Nytt varumärke, flera produktförbättringar men samma världsledande teknologi och samma service, utlovar Pentair.

T2 är det ledande varumärket på den svenska marknaden för elektrisk golvvärme. T2 härstammar från Thorin & Thorin, som grundades 1934 i Hindås utanför Göteborg. Raychem, världsledande inom värmekablar, köpte Thorin & Thorin redan 1998, men av sentimentala skäl och tradition behöll man varumärket T2 i Sverige, eftersom det var så inarbetat hos svenska elinstallatörer. Och så har det varit även med Tyco Thermal och sedemera Pentair som ägare.

Raychem i övriga länder
– I övriga nordiska länder och Europa går alla våra golvvärmeprodukter sedan länge under varumärket Raychem. Med samma brand på alla marknader kan vi ge våra kunder ännu bättre och snabbare service, säger Micael Karlsson, produktmarknadschef på Pentair Thermal Management i Norden.

- Produktnamnen förblir i princip desamma. Det vill säga T2Blå heter även fortsättningsvis T2Blå. T2Röd och T2Green likaså, fortsätter Micael Karlsson.

Stegvis övergång
Övergången till Raychem golvvärme sker stegvis under 2018.

1. Först ut är golvvärmetermostaterna TE och NRG-DM samt golvvärmekabeln CeraPro, som går över till Raychem från 1 januari 2018.
  2. Sveriges mest sålda golvvärmekabel T2Blå blir Raychem T2Blå i maj 2018. Då ingår Raychem SENZ golvvärmetermostat, med vit centrumplatta och ram, i de färdiga golvvärmepaketen. Kabeln får också förbättrade spolförpackningar. Detsamma gäller för T2Röd.
  3. QuickNet golvvärmematta blir Raychem QuickNet under hösten 2018. QuickNet får då förbättrad vidhäftning samt ett halogenfritt ytterhölje.

Nya förpackningar och e-nummer
Förutom att Raychem-förpackningarna ser lite annorlunda ut jämfört med T2-boxarna, får dessutom artiklarna nya e-nummer.

- Viktigast av allt är ändå att vi är precis samma, kunniga team bakom Raychem, som bakom T2. Samma säljare, samma kundsupport och samma servicevdelning. Vår samlade kunskap, erfarenhet och fokus på att hjälpa våra kunder är även fortsättningsvis grunden i vår verksamhet, säger Micael Karlsson.

Thorin & Thorins historia i korthet

Redan i slutet av första världskriget reste Edvard Thorin runt i Sverige för att sälja kontakter, stickproppar och strömbrytare. 1934 grundade han företaget Thorin & Thorin och erbjöd då alla möjliga sorters produkter inom elbranschen, något som kunde liknas vid ett embryo till elgrossist. Från lagret i Göteborg cyklade han runt till stadens elföretag och sålde sina varor.

1945 tar Bengt Thorin, Edvards son, över. I slutet på 40-talet var Bengt med och introducerade värmekabeln till den svenska marknaden, bland annat den brandsäkra installationskabeln Pyrotenax.

Under 60–80-talen var Thorin & Thorin det företag i Sverige man vände sig till när det gällde värmekabel. Under slutet på 80-talet görs ytterligare satsningar och den kommersiella delen av företaget utvecklas. Golvvärme blev allt mer populärt.

I mitten av 90-talet tas nästa viktiga steg i företagets historia, när Thorin & Thorin lanserar den självbegränsande värmekabeln. Först ETL (Enklast Tänkbara Lösning) för frostskydd av rör, sedan T2Röd för golvvärme. Med T2Röd hade också varumärket T2 grundats.

1998 väljer Mikael Thorin – tredje generationen i företagarfamiljen – att sälja Thorin & Thorin till Raychem.

Fotnot 1: Inom golvvärme är Raychem ett relativt nytt varumärke i Sverige. Men det har länge använts på värmekabelsystem för markvärme och för frostskydd av rör, hängrännor och stuprör.

Fotnot 2: Varumärket Raychem används också av företaget TE Connectivity, som tillverkar krympslang. TE Connectivitys produkter har ingen koppling till Raychem värmekabelsystem.