Rögles klubbdirektör Marcus Thuresson och NSR:s vd Kim Olsson med hållbarhetsavtalet.

Hållbarhetssamarbete mellan NSR och Rögle

NSR har idag ingått ett samarbetsavtal med ishockeyklubben Rögle BK och dess akademi. Avsikten med detta samarbete är att värna om hållbarhet i samhället med fokus på miljön. För att lyckas i hållbarhetsarbete krävs vilja, kunskap och långsiktighet. Miljöprojektet är därför skrivet på 5 år.

NSR:s vd Kim Olsson berättar närmare vad samarbetet går ut på.

Vad är ambitionen med att teckna ett 5-års avtal med Rögle BK?

-Vi på NSR har tillsammans med våra kunder i nordvästra Skåne intagit en tätposition såväl i Sverige som internationellt när det gäller källsortering. Men vårt uppdrag är också att bidra till hållbar utveckling på regional nivå. Detta kräver ett långsiktigt engagemang i samverkan med fler aktörer. Tillsammans med andra har vi utvecklat en cirkulär affärsmodell som bland annat innebär att vi tar tillvara resurser på ett hållbart sätt. Genom ett femårsavtal med Rögle där vi delar nätverk och kompetens, ser vi stora möjligheter att göra varaktig skillnad i hur en organisation kan drivas på ett hållbart sätt.

Vilka krav ställer ni på Rögle BK och RögleAkademin genom detta samarbete?

-Vår förhoppning är att Rögle och dess nätverk av ungdomar, föräldrar, ledare, anställda och företag ska bli goda förebilder även i miljösammanhang. Att de ska se det som naturligt att göra en aktiv skillnad i vardagen genom att välja alternativ som är miljömässigt, socialt och ekonomiskt hållbara.

Varför just Rögle BK?

-Det nätverk och engagemang som Rögle byggt upp i nordvästra Skåne är imponerande. Viljan att ständigt utvecklas och aldrig ge upp är något vi på NSR känner igen oss i. Låt oss tillsammans göra vår region grönare!

För mer info:

Martin Dyberg, Strategisk kommunikatör NSR, 042 – 400 13 32, martin.dyberg@nsr.se

NSR AB (Nordvästra Skånes Renhållnings AB) ägs av de sex nordvästskånska kommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Åstorp och Ängelholm. Målet är att verksamheten ska vara en del i skapandet av ett långsiktigt hållbart och kretsloppsbaserat samhälle. NSR arbetar med att ta hand om avfall och återvinningsmaterial på bästa sätt med hänsyn till miljö, arbetsmiljö, teknik och ekonomi.