Båstadborna måste bli bättre på att sortera sitt matavfall rätt

Båstadborna måste bli bättre på att sortera sitt matavfall rätt

25 % felsorteringar är mycket. Kommunerna i övriga regionen har ca 2-5 % felsorteringar. Det som var felsorterat var till stor del restavfallspåsar ibland matavfallet vilket inte är acceptabelt.

Det som slängs i den bruna papperspåsen omvandlas dels till biogas, som är ett miljövänligt drivmedel i bussar och bilar, dels till naturlig och näringsrik biogödsel som sprids på åkrarna. Därför är det viktigt att sortera ut matavfallet. Men även att sortera rätt i den bruna papperspåsen eller facket för matavfall. Matavfall är kort och gott allt som har med mat att göra, samt hushållspapper. Blir det rätt får vi ett slutet kretslopp med ett miljövänligt bränsle och åkermarker som gödslas med naturlig näring.

För att få fler att sortera rätt kommer alla boende i Båstad under v 27 få ett utskick hem i sin brevlåda med information kring varför man ska sortera sitt matavfall och hur man rent praktiskt går till väga. Under v 29 och v 30 kommer information på TV4 samt radioreklam.

Fortsätter matavfallet från Båstad kommun att vara felsorterat kommer det att klassas om till restavfall då det inte går att återvinna. Det förlorar miljön  på och kan leda till att avfallstaxan måste höjas.

Vår renhållningsentreprenör kommer att tvingas att bli mycket hårdare vid tömning. Har man lagt restavfallspåsar ibland matavfallet måste de lämna kvar kärlet med ett meddelande om att kunden skall sortera om sitt avfall och beställa extratömning. Under hösten kommer vi kontinuerligt att följa upp renheten och hoppas då att resultaten är bättre.

För mera information kontakta:
Cecilia Holmblad, Renhållningschef, NSR AB 042-400 13 92
Tommy Ström, Renhållningschef, Båstad Kommun, 0431 – 77 071