Armbryterska blev Årets Kretslöpare 2011

Armbryterska blev Årets Kretslöpare 2011

Igår kväll hölls Återvinningsgalan 2011 på Nalen i Stockholm. Återvinningsgalan är en återkommande gala som hölls för tredje året i rad. Inför årets utmärkelse har NSR särskilt velat uppmärksamma varsamhet med naturresurser, miljö, avfallsminimering, återanvändning och återbruk. Till Årets Kretslöpare 2011 har Heidi Andersson från Storuman utsetts för hennes unika pedagogik i SVT:s programserie Miljöhjältarna. Under flera säsonger har Heidi entusiasmerat framtida generationer för ett hållbart kretsloppssamhälle. Heidi har också i TV- och tidningsintervjuer spritt glädje och energi kring återbruk, ekologiskt boende och förståelse för ett sparsamt nyttjande av våra naturtillgångar. Motiveringen för årets utmärkelse lyder:

Ett miljöhjälteskap i att jobba med att få källsortering och kretsloppstänkande att bli en grundvärdering istället för en miljötrend.

Galan stöds av de stora branschorganisationerna Avfall Sverige, Återvinningsbranschen samt Svenska Järn och är avfalls- och återvinningssektorns stora festkväll. NSR:s grundare och förste VD, Dag Lewis-Johnsson, instiftade ett stipendium till Årets Kretslöpare vid sin avtackning 2008.

NSR arbetar med materialåtervinning, biologisk behandling samt utvinning av biogas och har ett miljöledningssystem som är certifierat enligt ISO 14001. NSR är det regionala återvinningsföretaget i nordvästra Skåne och ägs av de sex nordvästskånska kommunerna Båstad, Bjuv, Helsingborg, Höganäs, Åstorp samt Ängelholm. NSR arbetar även för Båstad kommun i renhållningsfrågor.