Vid spadarna: Daniel Wellbro, Projektledare, Claes Bodén, Operativ chef, båda från Lagans Byggnads AB, och från NP Nilsson, Mats Sjödin, platschef, Viktoria Nidelius, fastighetschef och Johan Nidelius, utvecklingschef.

Första spadtaget taget till NP Nilssons nästa stora satsning!

Första spadtaget togs i veckan på det som ska bli morgondagens bygghandel. På Klövervägen, vid västra infarten till Osby, bygger NP Nilsson upp en ny anläggning. På platsen har det sedan tidigare funnits en byggnad inrymmande kontor, butik och lager, men den förstördes av en brand i slutet av 2022. Sedan dess har verksamheten bedrivits i provisoriska lokaler men nu inleds alltså den stora satsningen på en modern byggmaterialhandel.

Byggentreprenören Lagans Byggnads AB har fått uppdraget att genomföra totalentreprenaden.

Claes Bodén, som är operativ chef på Lagans Byggnads AB, menar att, "Vi är glada åt att kunna medverka till återuppbyggnaden av denna klassiska bygghandel i Osby. Något vi tror kommer att kunna gynna både proffs och konsumenter. Ett spännande projekt på många sätt"

"Stor vikt har lagts på att skapa rätt känsla, inte bara på den nya byggnaden utan även angränsande lagerbyggnader", säger Viktoria Nidelius, fastighetschef på NP Nilsson. "Vi har bland annat valt en spännande fasadlösning. En modern variant av fjällpanel som vi tycker knyter an fint till en lokal byggtradition".

Byggnaden är på ca 1500 m2 och har en tydlig hållbarhetsprofil då bland annat både stomme som exteriör kommer byggas helt i trä. Både takstolar och väggelement kommer dessutom att produceras på NP Nilssons produktionsanläggning för prefabelement, Teknikcenter i Förslöv. Värme kommer från ett lokalt fjärrvärmeverk och redan från början kommer en solcellsanläggning att installeras.

"Invändigt får vi en butiksdel som känns inbjudande och som är anpassad både för proffsen och den medvetna konsumenten. En utställningsyta byggs för att kunna ge inspiration. En lounge där byggarna kan värma sin mat och äta i skön miljö. Nya fina kontor samt mötes- och utbildningsfaciliteter" säger Mats Sjödin, platschef på NP Nilsson. "Det känns verkligen spännande att vi nu har påbörjat byggnationen"

" Vi tycker vi ritat en anläggning som tillsammans med övriga byggnader kommer erbjuda en fin helhetsupplevelse och möjligheter till ett väldigt komplett sortiment för byggnation och renovering. När vi nu fick möjligheten att tänka nytt så kommer även den västra delen av anläggningen bestå av ett Logistikcenter. En nysatsning som går i linje med NP Nilssons ambition att erbjuda marknadsledande bygglogistik och som vi hoppas kommer lyfta våra leveranser i hela regionen" avslutar Fredrik Bergh, VD på NP Nilsson.