Pressmeddelande -

EU-kommissionen godkänner det första GLP-1- läkemedlet i tablettform för behandling av typ 2-diabetes – semaglutid

EU-kommissionen har godkänt Rybelsus® (semaglutid)1 den första GLP-1 RA (receptor agonist) i tablettform.
Rybelsus® är indicerat för behandling av vuxna med otillräckligt kontrollerad typ 2-diabetes mellitus
för att förbättra glykemisk kontroll som ett komplement till kost och motion, som monoterapi när metformin
anses olämpligt på grund av intolerans eller kontraindikationer, eller i kombination med andra läkemedel för
behandling av diabetes. Läkemedlet är tidigare godkänt i USA och Schweiz.
I Sverige når fyra av tio personer med typ 2-diabetes inte målet för blodsockernivåer, HbA1c,* som är den
viktigaste riskfaktorn för hjärtinfarkt och stroke vid typ 2-diabetes.2
”Oralt semaglutid, den första GLP-1-behandlingen i tablettform, blir ett värdefullt tillskott att tidigt kunna
sätta in behandling och minska risken för diabeteskomplikationer” säger Sofia Gerward, chef för
medicinska avdelningen på Novo Nordisk i Sverige.
För mer information, vänligen kontakta:
Niels Abel Bonde +46 733 25 99 09 nsab@novonordisk.com
Sofia Gerward +46 706 38 80 04 sogw@novonordisk.com
SE20RYB00003
Novo Nordisk är ett globalt hälso- och sjukvårdsföretag med mer än 95 års erfarenhet och ledarskap inom diabetes. Detta har
gett oss en bred kunskap och insikt som gör det möjligt att besegra diabetes och andra allvarliga kroniska tillstånd. Novo Nordisk
har mer än 40 000 medarbetare i närmare 80 länder och marknadsför sina produkter i fler än 170 länder.
*Andel personer med typ 2-diabetes ≥52 mmol/mol är 37,3%, 2019 års data Nationella diabetesregistret, mars 2020. Knappen 2.0.
Referenser: 1. https://www.novonordisk.com/media/news-details.2277630.html 2. Rawshani et al. Risk Factors, Mortality, and Cardiovascular Outcomes in Patients with Type 2
Diabetes. N Engl J Med 2018; 379:633-644.

Novo Nordisk Scandinavia i Sverige

Novo Nordisk är ett globalt hälso- och sjukvårdsföretag med mer än 90 års erfarenhet och ledarskap inom diabetes. Detta har gett oss en bred kunskap och insikt som gör det möjligt att besegra diabetes och andra allvarliga kroniska tillstånd. Vårt engagemang i forskning och medicinska lösningar är kärnan i allt det vi gör för att förhindra och bidra till att bota sjukdomar och dess allvarliga konsekvenser.

Henrik Allard-Brorsson

Presskontakt Kommunikationsansvarig Novo Nordisk Sverige 0767-210919

Välkommen till Novo Nordisk Scandinavia !