Prime rent i Stockholm CBD snart över 5 000 kr/kvm

På grund av de låga kontorsvakanserna i det bästa beståndet i Stockholms innerstad har hyresnivåerna stigit snabbt. Nordier Property Advisors bedömer att prime rent* i Stockholm CBD kommer att passera 5 000 kr/kvm inom 12-24 månader. Under 2011-2012 kommer andelen nyproducerade kontorsprojekt på marknaden vara begränsad samtidigt som de ekonomiska prognoserna ser ljusa ut. Detta gör att efterfrågan kommer att vara högre än utbudet under de närmaste åren.

- Stockholms kontorsmarknad drabbades inte speciellt hårt utav finanskrisen, men trots detta föll hyresnivåerna kraftigt i innerstaden. Nu när marknaden uppmärksammat att svensk ekonomi har klarat krisen på ett positivt sätt har hyresnivåerna snabbt gått tillbaka mot de nivåer som de låg på innan finanskrisen. Det gör att vi nu ser framför oss en fortsatt stark hyresutveckling, säger Gustaf Benndorf, Head of Research.

Så sent som för ett år sedan var prime rent i Stockholm CBD på 3 700 kr/kvm. Prime rent hade då sjunkit med 16 % (från 4 400 kr/kvm) på drygt ett år. Idag bedöms prime rent vara uppe i 4 200 kr/kvm.

- Vi märker av ett mycket stort intresse för de lokaler som vi jobbar med och uppmärksamheten ser ut att växa hela tiden. Störst är intresset för de allra bästa lokalerna med bästa läget. Det är tydligt att allt fler hyresgäster är beredda att ta snabbare beslut och betala lite mer för de bästa produkterna i det aktuella marknadsläget, säger Mattias Bäckman, Partner Nordier Property Advisors.

Definition prime rent: Representerar marknadshyran för en lokal på mellanplan i en byggnad av högsta kvalitet i bästa läge på marknaden, normalt ska ytan vara över 500 kvm.

För mer information vänligen kontakta:

Gustaf Benndorf

Nordier Property Advisors AB