Ny undersökning startad om kvinnors behov efter bröstcanceroperation

Allt fler kvinnor insjuknar i bröstcancer men samtidigt överlever också allt fler sin sjukdom. Ett problem idag är bland annat att det finns dåligt med samlad information kring hur kvinnor med bröstcancer ser på skyddande behandling mot återfall efter operation. I Sverige pågår nu under maj och juni rekrytering av kvinnor till en europeisk undersökning (GAEA) av kvinnors erfarenheter och kunskaper kring behandlingen.

Täby den 9 juni 2006 – En kvinna som passerat klimakteriet och som genomgått operation av tidigt upptäckt hormonkänslig bröstcancer, får vanligen idag en hormonbehandling med tamoxifen direkt efter operationen (så kallad adjuvant behandling). Detta för att skydda mot återfall. Behandlingen ges vanligtvis i fem år efter diagnos och operation. På senare tid har behandling med nyare så kallade aromatashämmare dock visat sig signifikant öka den sjukdomsfria överlevanden jämfört med tamoxifen.

GAEA-initiativet (Gathering Information on Adjuvant Endocrine Therapy) är en europeisk undersökning av hur de drabbade kvinnorna förstår och uppfattar skyddande hormonbehandling mot återfall. Undersökningen ska även ta reda på vilken information och vilket stöd kvinnorna behöver under behandlingens gång. Syftet är att förbättra situationen för kvinnor med bröstcancer.

- Vi vet idag för lite om vilka problem kvinnor som får skyddande hormonbehandling har och vad som är viktigt för dem. Undersökningen är angelägen för att förbättra information och stöd till dessa kvinnor, säger Yvonne Wengström, onkologisjuksköterska, Karolinska Universitetssjukhuset, ordförande i European Oncology Nursing Society samt medlem i styrgruppen för GAEA-initiativet.

I undersökningen deltar kvinnor som får hormonbehandling för tidigt upptäckt bröstcancer och som har passerat klimakteriet. De ska även ha fått behandlingen under minst ett år. Målet är att drygt 500 kvinnor från nio europeiska länder ska ingå i undersökningen och rekrytering av patienter sker nu under maj och juni. Sverige är ett av de nio länderna som ingår. Resultat från undersökningen kommer att presenteras av Yvonne Wengström på ESMO (European Society for Medical Oncology) -kongressen i Istanbul den 29 september till 3 oktober i år.

För upplysningar och mer information för att eventuellt delta i GAEA-initiativet, kontakta lokala samordnaren för Sverige per telefon eller e-post: Elsa Andersson, elsa@qqfs.com, tel 020-28 6600 (kostnadsfritt samtal)

GAEA-initiativet sker i samarbete mellan European School of Oncology, European Oncology Nursing Society och Novartis Oncology.

Om bröstcancer
Bröstcancer motsvarar närmare 30 procent av all cancer bland kvinnor i Sverige och är därmed den vanligaste cancerformen hos kvinnor. Risken att insjukna i bröstcancer ökar med stigande ålder; av de kvinnor som drabbas av bröstcancer är ungefär två tredjedelar över 60 år och endast fem procent är under 40 år.

Varje år får cirka 7 000 svenska kvinnor besked om att de har bröstcancer. Av dessa har cirka 60 procent passerat klimakteriet. Omkring 80 procent av dessa kvinnor har en hormonberoende cancer.
I hela världen uppskattas en tredjedel av alla kvinnorna med denna typ av bröstcancer få återfall. Hälften av dessa återfall sker efter mer än fem år efter operation.

Sverige har den bästa överlevnadsstatistiken på 10-års överlevnad i Europa, vilket bland annat beror på att vi är duktiga på att upptäcka bröstcancern tidigt och på att behandla. Men 14 procent avlider av sin bröstcancer efter 5 år, och efter 10 år ytterligare 11 procent. Bröstcancer är den näst vanligaste orsaken till död bland kvinnor.

Om Femar
Femar är en av tre så kallade aromatashämmare. Den har funnits i Sverige sedan 1997 och har haft indikation primär och sekundär behandling av hormonberoende avancerad bröstcancer, det vill säga där bröstcancern har spridit sig på kvinnor som passerat klimakteriet. I januari 2005 godkände Läkemedelsverket en ny förlängande behandling, det vill säga att ge Femar som ett ytterligare skydd efter avslutad femårig standardbehandling med tamoxifen. Detta godkännande baserades på den så kallade MA-17 studien (1) och Femar är den enda aromatashämmaren med denna godkända indikation. I slutet av maj 2006 godkändes även Femar av Läkemedelsverket som skyddande behandling direkt efter operation, ett godkännande som baserades på den så kallad BIG 1-98 studien (2). Femar är godkänt i mer än 90 länder världen över.

Kontaktperson
Yvonne Wengström, onkologisjuksköterska, Karolinska Universitetssjukhuset, ordförande i European Oncology Nursing Society samt medlem i styrgruppen för GAEA-initiativet, 08-517 75 841

Referenser
1. Paul E. Goss et al. A Randomized Trial of Letrozole in Postmenopausal Women after Five Years of Tamoxifen Therapy for Early-Stage Breast Cancer. New England Journal of Medicine 2003;349:1793-1802.
2. The Breast International Group (BIG) 1-98 Collaboriative Group. A comparison of letrozole and tamoxifen in postmenopausal women with early breast cancer. N Engl J Med. 2005;353:2747-2757.

• bröstcancer

Fakta om Novartis
Novartis AG är ett av världens ledande företag som erbjuder medicin för att bota sjukdomar och främja människors hälsa och välmående. Vårt mål är att upptäcka, utveckla och framgångsrikt marknadsföra innovativa läkemedel för att behandla patienter, minska lidande och öka människors livskvalitet. Novartis är det enda företaget som har en ledande position inom både originalläkemedel och generika. Vi förstärker vår läkemedelsportfölj med inriktning på innovativa läkemedel, hög kvalitet, generika av hög kvalitet till lågt pris och ledande receptfria läkemedel för självmedicinering. Försäljningen för hela företagsgruppen uppgick år 2005 till 32,2 miljarder USD och investeringarna i forskning och utveckling till 4,8 miljarder USD. Novartis har sitt huvudkontor i Basel, Schweiz och finns representerat i mer än 140 länder. Antalet anställda är omkring 91 000. För ytterligare information: www.novartis.se

Bröstcancer: Femar godkänd som skyddande behandling direkt efter operation

Idag har Läkemedelsverket godkänt användning av Femar (letrozol) direkt efter operation för att skydda mot återfall av tidigt upptäckt bröstcancer hos kvinnor som har passerat klimakteriet. Femar är hittills ensam om studiedata som visar på ett extra bra skydd för den grupp kvinnor som har störst risk för återfall jämfört med tamoxifen. En ny jämförande studie bland högriskpatienter startas nu.

"Best of Oncology" – nya överlevnadsdata idag på ASCO: Nya resultat visar att återfall i bröstcancer kan minskas på nytt sätt

Flera år efter diagnos och vård lever kvinnor som drabbats av bröstcancer med risken att cancern sprider sig i kroppen med dödlig utgång. Resultat från den uppmärksammade MA-17-studien visar att behandling med Femar avsevärt minskar risken för återfall med fjärrmetastaser och dessutom minskar dödligheten hos de patienter vars cancer redan spritt sig.

Stor oberoende studie visar att Femar ger bättre skydd mot återfall i bröstcancer än dagens behandling med tamoxifen

Första resultatet från en stor internationell oberoende bröstcancerstudie visar redan efter 26 månader att behandling med Femar (letrozol) ökar den sjukdomsfria överlevanden med 19 procent jämfört med tamoxifen. Femar är nu den enda behandlig som visat sig signifikant minska risken för återfall både direkt efter operation samt efter fem års standardbehandling med tamoxifen.