Ny bromsmedicin mot Hodgkins lymfom

Ett nytt läkemedel, panobinostat, har betydande sjukdomsbromsande och tumörreducerande effekt hos patienter med Hodgkins lymfom, som redan fått ett flertal behandlingar mot sjukdomen. Det visar en studie som presenteras under den pågående amerikanska hematologikonferensen, ASH.

Varje år får mellan närmare 200 personer i Sverige Hodgkins lymfom, en cancersjukdom som angriper lymfkörtlar och lymfceller. Det är främst unga vuxna som drabbas. Prognosen är god, upp till 85 procent av patienterna blir botade. Men vissa patienter blir inte hjälpta av dagens behandlingsalternativ.

– Den effekt som panobinostat har hos patienter med återfall av Hodgkins lymfom är intressant. Det här gäller svårt sjuka människor som redan har behandlats med cytostatika i flera omgångar, säger Mats Merup, överläkare på Karolinska Universitetssjukhuset.

– Panobinostat har en helt annan verkningsmekanism och kan därför vara ett värdefullt komplement till behandling i denna patientgrupp. Möjligheten att kombinera med andra preparat bör studeras vidare, säger Mats Merup.

Panobinostat har en cancerhämmande effekt hos patienter med Hodgkins lymfom som fått återfall efter stamcellstransplantation eller där cytostatikabehandling inte längre har effekt. Det visar data från en enarmad klinisk fas II-studie, som är en av de största och viktigaste som någonsin utförts i den här svårt sjuka patientgruppen (1).

Hela 82 procent (n=106) av patienterna uppnådde sjukdomskontroll med panobinostat (definierat som stabil eller förbättrad sjukdom). Hos 74 procent (n=96) uppmättes en minskning av tumörstorleken vid medianuppföljningen efter 9,6 månader.

Det primära resultatmåttet, som var partiell eller komplett behandlingsrespons, observerades hos 27 procent av patienterna (n=35). Den progressionsfria överlevnaden bland dessa 35 patienter var i median 10,5 månader.

Novartis planerar att ansöka om godkännande av panobinostat baserat på studiens resultat, så att fler patienter kan få tillgång till behandlingen. Det handlar om de patienter som drabbas av återfall efter den initiala behandlingen eller inte blir friska trots cytostatikabehandling och stamcellstransplantation.

Fakta om panobinostat
Panobinostat (LBH589) är en deacetylashämmare som ges i tablettform. Panobinostat kan påverka genaktiviteten som ligger bakom utvecklingen av cancer.

En fas III-studie (PATH) har påbörjats, där panobinostat kommer att användas som underhållsbehandling efter autolog stamcellstransplantation hos patienter med Hodgkins lymfom med ökad risk för återfall (2).

Det kliniska utvecklingsprogrammet för panobinostat omfattar även en pågående klinisk fas III-studie av multipelt myelom samt tidiga prövningar av akut myeloisk leukemi och myelodysplastiska syndrom.

Eftersom panobinostat fortfarande befinner sig på utvecklingsstadiet har ingen säkerhets- och effektprofil ännu fastställts. Patienter kan bara få tillgång till denna forskningssubstans genom att delta i kontrollerade och övervakade kliniska studier. Syftet med studierna är att undersöka positiva och potentiellt negativa effekter.

Referenser
1) Sureda A, Younes A, Ben-Yehuda D, et al. Final analysis: Phase II study of oral panobinostat in relapsed/refractory Hodgkin lymphoma patients following autologous hematopoietic stem cell transplant. 52nd ASH Annual Meeting and Exposition. 2010. Abstract #169. Available at http://ash.confex.com/ash/2010/webprogram/Paper34050.html. Accessed November 2010
2) A Phase III randomized, double blind, placebo controlled multi-center study of panobinostat for maintenance of response in patients with Hodgkin's lymphoma. Available at http://www.clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01034163 Accessed November 2010.

• deacetylashämmare
  • bromsmedicin
  • hodgkins sjukdom
  • hodgkins lymfom