Cancer ökar bland unga – informationsmöte i Göteborg

Varje vecka får drygt 30 unga vuxna mellan 20 och 39 år ett cancerbesked. De utgör tre procent av alla som drabbas av cancer och är i en annan fas i livet än de äldre cancerpatienterna. Därför bjuder Novartis Onkologi, i samarbete med tre patientorganisationer, in till en temakväll i Göteborg den 25 maj. Här kan unga kvinnor och män med olika cancersjukdomar utbyta erfarenheter.

Drygt 1 600 personer mellan 20 och 39 år insjuknade i cancer, enligt den senaste cancerstatistiken. Det är en ökning med tio procent de senaste tjugo åren. Det är fler unga kvinnor som drabbas cancer och ökningen bland dem är större.

Nu arrangerar Novartis Onkologi, Blodcancerföreningen Västsverige, Göteborgs­områdets lokalavdelning av Riksförbundet för Mag- och Tarmsjuka och föreningen Ung Cancer ett kvällsmöte för unga personer med cancer. Journalister är välkomna.

Onsdag 25 maj, klockan 18.00 – 20.00
Hotel Elite Park Avenue, Kungsportsavenyn 36-38, Göteborg

Läkaren Karin Bergmark, gyn-onkolog med erfarenhet av unga cancerpatienter och deras livssituation, medverkar. Hon arbetar på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg och är forskare på Karolinska Institutet i Solna.

Under kvällen samtalar journalisten Ellinor Persson med tre unga personer som berättar om livet före och efter cancerdiagnos; Andreas som fick kronisk myeloisk leukemi som 31-årig nybliven småbarnspappa, Helena som fick diagnosen osteogent sarkom när hon var 22 år och Julia som fick tarmcancer vid 21 års ålder.

Novartis Onkologi direktsänder mötet via nätet: http://bambuser.com/channel/Novartis+Onkologi