95 procent överlever leukemi när de behandlas med Glivec

Hela 95 procent av patienterna med blodcancerformen kronisk myeloisk leukemi, KML, lever ännu efter fem år om de behandlas med Glivec (imatinib). Det visar en stor internationell studie som publiceras idag.

Uppföljningen efter 60 månader av den stora internationella IRIS-studien publiceras idag i den ansedda medicinska tidskriften New England Journal of Medicine. Åtta svenska sjukhus har deltagit i studien.

– Denna uppdatering av IRIS-studien bekräftar de redan tidigare sensationellt goda behandlingsresultaten med Glivec, säger professor Bengt Simonsson, Hematologiklinken, Akademiska sjukhuset, Uppsala och svensk huvudprövare i studien.

Resultaten av behandling med Glivec blir bättre vid långtidsanvändning – studiens femte år visar på en mycket stor ökning av antalet patienter fria från den kromosom som orsakar sjukdomen. Hos de patienter där Glivecbehandlingen fungerar väl hade den årliga risken för att sjukdomen ska utvecklas till allvarligare former då minskat till 0,6 procent. Med äldre behandlingar drabbades ungefär hälften av patienterna av att sjukdomen gick in i allvarligare stadier och dödligheten var hög.

IRIS-studien
IRIS-studien (International Randomized Interferon versus STI571) är en jämförande internationell randomiserad studie med 1 106 patienter med nydiagnosticerad KML vid 177 sjukhus i 16 länder, varav 12 patienter vid 8 svenska sjukhus.

Patienterna i studien fick antingen Glivec 400 mg eller interferon/cytarabin, vilket tidigare var standardbehandling för patienter där benmärgstransplantation inte var aktuell.

Den totala överlevnaden för patienterna som fick Glivec var 89 procent om alla orsaker till dödsfall räknades in. När dödsfall utan koppling till KML eller tidigare transplantation uteslutits var den totala överlevnaden 95 procent vid 60-månadersuppföljningen. Detta kan anses som unikt inom cancerbehandling. Motsvarande siffra för benmärgstransplantation, som tidigare betraktades som bästa behandling, är drygt 60 procent.

Om KML
Leukemi är ett samlande begrepp för ett antal cancersjukdomar som angriper de blodbildande cellerna i benmärgen. Varje år insjuknar omkring 950 personer i Sverige i någon typ av leukemi. Sjukdomen delas vanligen in i fyra kategorier, varav KML är en, med omkring 100 nya fall varje år. KML är en tämligen ovanlig sjukdom och drabbar främst äldre, två av tre är över 50 år. Sjukdomen är inte ärftlig.

Hos alla patienter med KML finns en abnorm kromosom, döpt till Philadelphia-
kromosomen. Den bildar ett enzym (ett tyrosinkinas kallat Bcr-Abl) som får vissa vita blodkroppar att föröka sig ohämmat i blod och benmärg. De angripna cellerna lever också längre än friska celler. Det signalsystem som normalt kontrollerar cellförökning och celldelning är satt ur spel.

Om Glivec
Imatinib (Glivec) bygger på en ny behandlingsprincip och är konstruerat för att endast slå ut cancerceller. Det innebär mindre skador på friska celler vilket annars är vanligt vid cancerterapi.

Glivec är en så kallad tyrosinkinashämmare. Läkemedlet verkar genom att blockera det enzym, tyrosinkinas, som sätter fart på sjukdomsprocessen och förmår cancercellerna att föröka sig ohämmat. Glivec hindrar cancercellerna från att dela sig så att de dör efterhand.

Idag är Glivec godkänt som förstahandsbehandling av patienter med KML för vilka benmärgstransplantation inte ses som ett alternativ och för behandling av patienter med GIST-tumörer (gastrointestinala stromatumörer), en mag- och tarmcancer. Glivec är sedan hösten 2006 även godkänt för behandling av Philadelphia-positiv akut lymfatisk leukemi.

Prof. Bengt Simonsson, Hematologikliniken, Akademiska sjukhuset, Uppsala
Mobil 0705-10 61 91
E-post: bengt.simonsson@medsci.uu.se

Docent Jan-Olof Fernberg, medicinsk rådgivare, Novartis
Mobil 0708-89 33 72
E-post: jan-olof.fernberg@novartis.com

Om Novartis
Novartis AG är ett av världens ledande företag som erbjuder medicin för att bota sjukdomar och främja människors hälsa och välmående. Vårt mål är att upptäcka, utveckla och framgångsrikt marknadsföra innovativa läkemedel för att behandla patienter, minska lidande och öka människors livskvalitet.
Novartis är det enda företaget som har en ledande position inom både originalläkemedel och generika. Vi förstärker vår läkemedelsportfölj med inriktning på innovativa läkemedel, generika av hög kvalitet till lågt pris, vacciner för humant bruk och ledande receptfria läkemedel för självmedicinering. Försäljningen för hela företagsgruppen uppgick år 2005 till 32,2 miljarder USD och investeringarna i forskning och utveckling till 4,8 miljarder USD. Novartis har sitt huvudkontor i Basel, Schweiz och finns representerat i mer än 140 länder. Antalet anställda är omkring 97 000.

För ytterligare information: www.novartis.com alt. www.novartis.se

• kml
  • kronisk myeloisk leukemi