I somras kunde Nova räkna in både fler besökare och en ökad försäljning, när sommarvädret uteblev och fler valde att semestra på hemmaplan.

Regn och svag krona gav fler besökare på Nova i sommar

När Nova summerar sommarens besökssiffror, kan centrumchefen Niklas Blonér notera en ökning jämfört med föregående somrar de senaste åren. Den främsta förklaringen till de ökade besöken tror Niklas är det regniga väder som präglade semestermånaderna juli och augusti, men också att fler kunder från andra sidan Sundet letar sig till Lund.

- Vi ser en ökning i både antal besökare och för försäljning generellt sett. Vi är nöjda med sommaren och butikerna behövde den här framgången i ett annars utmanade ekonomiskt läge, säger Niklas Blonér.

Konstant rea för danskar
Det ekonomiska läget har sannolikt bidragit till att fler valde att tillbringa sin semester i Sverige den här sommaren, och när då strandvädret uteblev så ökade attraktiviteten hos Nova och andra tänkbara utflyktsmål i regionen. Till det ska läggas en allt svagare svensk krona, som innebär att danska medborgare i princip erbjuds konstant rea på den svenska sidan av Sundet.

Nova blickar nu framåt mot en spännande höst, där intresset för handelsplatsen är fortsatt starkt bland potentiella hyresgäster.

- På Skandia Fastigheter känner vi att vi på relativt kort tid har lyckats öka attraktiviteten på Nova, och att vi rankas allt högre av både besökare och hyresgäster. Det finns fortfarande mycket kvar att göra men vi ser det som ett långsiktigt arbete och har en stor framtidstro, säger Niklas.