Vinnarna av Norrmejerier-stipendiet presenterade

-      Umeåbloggaren Clara Lidström och Arjeplogs Filmfestival årets vinnare

Clara Lidström, som driver bloggen Underbara Clara och Arjeplogs Filmfestival är årets vinnare av Norrmejerier-stipendiet. Vinnarna presenterades på Rådhustorget i Umeå idag och fick motta varsin check på 25 000 kronor. Totalt var 10 personer nominerade, från Själevad i söder till Malmberget i norr och i slutändan var det upp till norrlänningarna själva att rösta fram sin favorit.

Norrmejerier-stipendiet delas i år ut för 23 gången och stipendiet går till någon eller några som har gjort något utöver det vanliga för Norrland. Aldrig tidigare har det kommit in så många förslag på värdiga vinnare av Norrmejerier-stipendiet och även om man ser till antalet norrlänningar som har röstat på sin favorit var 2010 ett rekordår.

– Vi är väldigt glada över att se det stora engagemang som finns bland norrlänningarna. Det är två mycket värdiga vinnare som idag har fått motta Norrmejerier-stipendiet, men även alla de som inte tog sig hela vägen gör en imponerande insats för Norrland och gör oss stolta över att vara norrlänningar, säger Anna Norrgård, ansvarig för Norrmejerier-stipendiet.

Juryns motiveringar

Clara Lidström, driver bloggen Underbara Clara
Motivering: ”Skildringar av livet i Norrland blandas med bilder som lyfter fram vår vackra landsända. Ekologiskt tänkande och närproducerade råvaror är andra ämnen som denna vinnare gärna lyfter fram. Hon lyckas dessutom engagera och entusiasmera sina läsare, inte bara i Norrland utan i hela landet. Clara Lidström gör verkligen skäl för namnet – Underbara Clara!”

Niklas Westling, Arjeplogs Filmfestival
Motivering: ”De har lyckats skapa ett arrangemang med mer än 1600 besökare på en ort med 3200 invånare och gör kvalitetsfilm tillgängligt för norrlänningar i alla åldrar. Eftersom tillresta regissörer, skådespelare och filmarbetare även bjuds på norrländsk mat, bastubad och skoterturer förmedlar Arjeplogs filmfestival en mycket positiv bild av Norrland.”

Övriga nominerade
Totalt var det 10 personer som blev nominerade till Norrmejerier-stipendiet och förutom de båda vinnarna kunde norrlänningarna lägga sin röst på:

• Interaktiv Historia (Sävar), föreningen som arrangerade skådespelet Slaget i Sävar – det sista slaget
  • Julia Sandström (Sävar), författare
  • Nuiteq (Skellefteå), IT-företag
  • Själevads IK (Ö-vik), idrottsförening
  • Anna-Lena Wiklund Rippert och Johan Wiklund (Jokkmokk), grundare till tillverkaren av ekologiska skönhetsprodukter under varumärket c/o Gerd
  • Lage Hedman (Malmberget), eldsjäl och tränare som i många år engagerat sig i MAIF boxning
  • Malin Holmqvist (Luleå), basketcoach Luleå Stars
  • Movits! (Luleå), musiker

Bilder på vinnarna finns här: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/norrmejerier_ek/image/list

För mer information kontakta:

Anna Norrgård, ansvarig för Norrmejerier-stipendiet

För bildmaterial eller för att komma i kontakt med någon av vinnarna, kontakta:

Linn Petrén

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri. Vi förädlar årligen ca 192 miljoner kg norrländsk mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till högklassiga mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. Vi har unika varumärken som Västerbottensost®, Verum®, Gainomax® och JOKK® bärdryck. Norrmejerier ägs av ca 630 bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland, sysselsätter ca 475 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.