Västerbottensost går in som ny partner till Årets Unga Kock.

Västerbottensost® ny partner till Årets Unga Kock

Västerbottensost inleder ett samarbete med Årets Unga Kock. Målet är att inspirera och lyfta fram den yngre generationens toppkockar och först ut är den svenska finaltävlingen som avgörs den 13 april på Stockholms Hotell- och Restaurangskola.

- Tillsammans med Västerbottensost får våra unga kockar möjligheten att utvecklas samtidigt som vi tar tillvara de fina lokala råvarorna som vi har i Sverige. Vi är väldigt glada att Västerbottensost väljer att kliva in som ny samarbetspartner till Årets Unga Kock, säger Per Idlund, tävlingsansvarig för Chaîne des Rôtisseurs Sverige.

Årets Unga Kock är en internationell tävling som drivs av den gastronomiska sällskapet Chaîne des Rôtisseurs. Tävlingen är öppen för kockar upp till 27 år som är verksamma på någon av de drygt 100 restauranger runt om i Sverige som är anslutna till Chaîne des Rôtisseurs.

Den svenska finaltävlingen avgörs den 13 april på Stockholms Hotell- och Restaurangskola. Varje deltagare kommer att få en hemlig råvarukorg och ska utifrån denna tillaga en trerättersmeny för fyra personer. Vinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen av Årets Unga Kock som i år går av stapeln i Istanbul i Turkiet i höst.

Dem unga kockar som kvalificerat sig till finalen är:
Annie Bergqvist, Grand Hotel, Lund
Astrid Wahlén, Etoilé, Stockholm
Felix Janlöv, Human Restaurang, Göteborg
Leon Olsson, Somm, Göteborg
Minnéa Pagård, Grand Hotel, Lund
Nils Björsten, Spesso, Stockholm

-Det känns väldigt roligt att Västerbottensost som Sveriges Nationalost nu får en möjlighet att ytterligare knyta kontakter med den yngre generationens kockar. Vi ser fram emot att få njuta av Västerbottensost på moderna sätt och i aktuella maträtter som en följd av det nya samarbetet, säger Lina Jonsson, Product Manager för Västerbottensost.

Prisutdelningen äger rum på Ulriksdals Värdshus där Melker Jangmalm som vann Årets Unga Kock 2022 komponerat en fyrarättersmiddag.

­

För mer information, kontakta:
Lina Jonsson, Product Manager Västerbottensost®
Email: lina.jonsson@norrmejerier.se

Anna Wachtmeister, Social Media Officer Chaîne des Rôtisseurs
Email: anna@tastemagazine.se

Nationalosten® - En älskad ost för alla tillfällen
Västerbottensost har en lång och mytomspunnen historia med anor sedan 1872 då mejerskan Ulrika Eleonora Lindström skapade receptet som fortfarande är en väl bevarad hemlighet som bara några få människor känner till. Sedan den dagen har mejerskor och ostmästare fört hantverket vidare. På samma sätt har generationer av ostälskare fört vidare traditionen att njuta av Västerbottensost. Än idag tillverkas Västerbottensost på det lilla mejeriet i Burträsk. Och än idag är Västerbottensost med sin unika smak, en liten men speciell bit av svensk mathistoria.
@vasterbottensost

Chaîne des Rôtisseurs är ett gastronomiskt sällskap för både yrkesutövare och amatörer. Intresseföreningens mål är att slå vakt om den goda gastronomin och bordets kultur, såväl lokalt som internationellt. Chaîne des Rôtisseurs hyllar kvalitet och kreativitet i kokkonsten, samtidigt som man slår vakt om det lokala kökets särart och utveckling. Den gamla stekvändarordens roterande spett finns också med i Chaînes vapensköld. Spettet symboliserar en "ärlig kokkonst, där råvarorna smakar vad de är". Man arrangerar årligen den internationella tävlingen "Årets unga kock" för att stimulera unga kockar runt om i världen. Tävlingen avgörs i två steg, först nationella tävlingar och sedan internationell final med de lokala segrarna.
@aretsungakock
@chainesuede

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 365 lokala bönder varav 290 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt®, Norrgott® och Norrlogisk®. Norrmejerier sysselsätter cirka 440 årsanställda och omsätter ca 2 miljarder kronor per år.