Pressinbjudan till Norrmejeriers betessläpp

Nu bjuder Norrmejerier in till årets betessläpp då det finns möjlighet för gammal och ung att se glada kor springa ut på sommarbete. I år räknar Norrmejerier med omkring 5000 besökare på de drygt 20 gårdarna i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland som bjuder in till betessläpp.

Sverige är det enda land i världen där alla kor har generell lagstadgad rätt till att gå på bete. Betande kor håller landskapet öppet samtidigt som den biologiska mångfalden och kulturmiljövärdena bevaras och stärks. Faktum är att varje ko håller en yta motsvarande 3 fotbollsplaner öppen. Totalt håller Norrmejeriers mjölkbönders kor en yta motsvarande 75 000 fotbollsplaner öppna.

Mer information och kartor till gårdarna finns på http://www.norrmejerier.se/betesslapp. Självklart är ni välkomna att besöka vilket betessläpp ni vill. Det är dock på sin plats att understryka att datumen kan komma att ändras på grund av väderförhållanden, aktuella tider finns alltid under ”Evenemang” på http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/norrmejerier_ek

BETESSLÄPP I VÄSTERBOTTEN

Håkan Lundgren, Junsele Lör 2 juni kl. 11:00

Bjällsta Gård, Bjällsta Lör 2 juni kl 13:00

Grilloms, Undrom Lör 2 juni kl 11:00

För mer information kontakta:

Sara Olofsdotter, brand manager Norrmejerier

Tel 090-182998, 0703-421145

sara.olofsdotter@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri. Vi förädlar årligen ca 200 miljoner kg norrländsk mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till mjölk, fil, grädde och ost. Vi är stolta över våra unika varumärken Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Norrglimt® och JOKK®. Norrmejerier ägs av ca 620 bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland och sysselsätter ca 470 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.