Norrmejerier utreder avveckling av Luleå mejeri och flytt av produktionen till Umeå

Norrmejeriers styrelse har vid ett extra styrelsemöte den 29 maj tagit ett inriktningsbeslut om avveckling av Luleå mejeri. Bakgrunden är vikande mjölkkonsumtion, lågt kapacitetsutnyttjande, stora investeringsbehov de kommande åren samt en generellt svag lönsamhet i företaget. Slutligt beslut tas i augusti.

Vid en eventuell avveckling av Luleå mejeri flyttas produktionen till Umeå mejeri. Det innebär i så fall en utökning av Umeå mejeri då samtliga Norrmejeriets färska produkter skulle tillverkas och distribueras till kunder och konsumenter i hela Norrland och delar av övriga Sverige från Umeå. Norrmejeriers ägare, norrländska mjölkbönder, skulle vid en avveckling inte påverkas, alltjämt kommer mjölk att hämtas i hela Norrland. Medarbetare och fackliga företrädare är informerade. Mejeriet i Burträsk påverkas inte av inriktningsbeslutet.

- För att långsiktigt kunna erbjuda ett konkurrenskraftigt mjölkpris till mjölkbönderna måste vi få en bättre lönsamhet och effektivitet inom vår mejeristruktur, säger Göran Olofsson, styrelseordförande för Norrmejerier. Förstudien visar att investeringsbehovet på mejerierna kommer att vara mycket stort och det är förmodligen inte en kostnadsbörda som vi bönder kan ta. Men detta måste nu verifieras innan det slutliga beslutet kan tas.

Inriktningsbeslutet bygger på en analys och förstudie av Norrmejeriers mejeristruktur med syfte att utreda åtgärder för säkerställande av lönsam mjölkproduktion i Norrland i framtiden. Efter styrelsens inriktningsbeslut följer nu ett arbete med att verifiera och kvalitetssäkra analysens slutsatser med målsättning att styrelsen i augusti ska fatta ett slutgiltigt beslut. Om en avveckling beslutas kommer tidsplan och vilka som berörs att förhandlas med fackliga parter.

- Sedan flera år har Sverige en vikande mjölkkonsumtion vilket har resulterat i att kapacitetsutnyttjandet i våra mejerier är för lågt. Inget tyder på att den här trenden vänder och Norrmejerier måste ha de bästa förutsättningarna för att producera och utveckla konkurrenskraftiga mejeriprodukter för framtidens konsumenter, säger Gerhard Blev vd för Norrmejerier. Det innebär att våra starka varumärken och ställning hos norrländska konsumenter måste omsättas till lönsamma mejeriprodukter som säkrar norrländsk mjölkproduktion i många år framöver.

Talespersoner:

Gerhard Bley, vd Norrmejerier

Göran Olofsson, styrelseordförande och mjölkbonde, Ånäset

Lars Eriksson, vice styrelseordförande och mjölkbonde, Boden

Linnea Larsson, styrelseledamot och mjölkbonde, Luleå

För ytterligare information och kontakt med talespersonerna:

Petra Kangas, kommunikationschef, 0733-67 66 89, petra.kangas@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 365 lokala bönder varav 290 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt®, Norrgott® och Norrlogisk®. Norrmejerier sysselsätter cirka 440 årsanställda och omsätter ca 2 miljarder kronor per år.