Felix Frölander, en av Norrmejeriers mjölkbönder, tillsammans med sina betande kor.

Norrmejerier står upp för kornas rätt till grönbete – oavsett kommande lagändringar

Imorgon presenteras regeringens utredning om stärkt konkurrenskraft som bland annat berör mjölkkors möjlighet till bete, en fråga som har blivit en central del av debatten om djurvälfärd och hållbart jordbruk i Sverige. Betesrätten, som länge har varit en unik del av svensk lagstiftning, diskuteras nu intensivt, och vi på Norrmejerier känner starkt för denna fråga.

Mitt i diskussionerna är vår hållning tydlig. Oavsett vad utredningen Stärkt konkurrenskraft för livsmedelsproducenter och ett starkt djurskydd leder till, kommer Norrmejeriers kor att fortsätta gå på grönbete. För oss är det en självklarhet att prioritera djurvälfärd, biologisk mångfald och ett hållbart jordbruk.

Betet – mer än bara djurvälfärd

Att låta korna beta under betessäsongen har länge varit en del av svensk lag, och det är en princip som Norrmejerier värnar om. Vi tycker att grönbete främjar kornas hälsa, minskar deras stress och ger mjölk av högsta kvalitet. Bete är en viktig del av Norrmejeriers hållbarhetsstrategi och en viktig fråga för Norrland och för konsumenter i hela Sverige.

- Oavsett om riksdagen skulle besluta om en ändring i beteskravet, kommer vi på Norrmejerier även fortsättningsvis låta våra kor beta utomhus, säger Göran Olofsson, styrelseordförande för Norrmejerier. Betesgången är viktig för både djurens välbefinnande och den biologiska mångfalden, och en fråga som vi vet ligger nära konsumenternas hjärtan. Köper man produkter från Norrmejerier ska man känna sig trygg med att de kommer från kor som även i framtiden kommer att gå ute på bete.

Från och med i höst pryds samtliga Norrmejeriers förpackningar av ett sigill som betonar den höga kvalitet som norrländsk mjölk håller. De unika förutsättningarna i Norrland – det ljusa halvåret i kombination med riklig tillgång till vatten – ger gräs och klöver med högt energi- och näringsinnehåll samt naturligt lägre användning av bekämpningsmedel.

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 350 lokala bönder varav 275 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen ca 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt®, Norrgott® och Norrlogisk®. Norrmejerier sysselsätter cirka 440 årsanställda och omsätter ca 2 miljarder kronor per år.