Norrmejerier och Dragonskolan i samarbete om unik lärlingsutbildning

– Vi är jätteglada över Sveriges första gymnasiala lärlingsutbildning mot mejeri och att vi kan medverka i Dragonskolans satsning på en helt ny lärlingsutbildning, säger Emma Renström, HR-utvecklare, Norrmejerier.

Lärlingsutbildningen mot mejeri startar hösten 2017 och ingår i Industritekniska programmet med inriktning Processteknik. Upplägget är varvat mellan teori vid Dragonskolan och praktik inom Norrmejeriers verksamheter under tre år. Utbildningen ger behörighet till högskola.

Roligt och betydelsefullt yrke

Emma Renström beskriver att upplägget är attraktivt för Norrmejerier och även för lärlingen som erhåller en ersättning under utbildningen. Carl Benetts modell med ersättning under praktikdelen har framgångsrikt utvecklats i Västra Götaland.

– Vill man öppna dörrar för framtiden, ha flera olika inriktningar att välja bland och lära sig ett yrke som är roligt och betydelsefullt? Då är Lärlingsutbildningen, med inriktning mot mejeri, ett bra val, säger Emma Renström.

Praktikdelen mot mejeri kommer ingå i Norrmejerier Akademi som är Norrmejeriers egen satsning på kompetensutveckling. Läs mer om Norrmejerier Akademi nedan.

Mjölkens väg genom mejeriet

Norrmejerier ansvarar för att praktik åt två elever inom programmet. De kommer under sin utbildning följa mjölkens väg genom mejeriet. Det börjar i det att mjölken kommer till mejeriet, vidare genom förädlingsprocessen till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, ost, smör med mera, till dess att de paketeras enligt beställningar och lastas ombord på bilar som transporterar till butiker, restauranger och storhushåll runt om i Norrland.

– Givetvis kommer man även hinna med att vara en del av Norrmejerier i arbetsgrupper, berättar Emma Renström.

--------------------------

Pressbild Julia Enlund är operatör vid Umeå mejeri. Foto: Erik Hillbom

Läs mer i pressmeddelande från Dragonskolan

-----------------------

Norrmejerier Akademi – Norrmejeriers egen satsning på kompetensutveckling inom mejeri

Norrmejerier har en utmaning med sitt nordliga läge. Det finns ingen allmän utbildning i mejeriteknik i Sverige och när det kommer till mer avancerad mejeriutbildning är Odense i Danmark närmaste utbildningsort.

– Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare och en arbetsplats där man kan växa genom ansvar, ökad kompetens och nya utmaningar. Att vi kan göra den här satsningen tillsammans med Dragonskolan har betydelse för vår framtida kompetensförsörjning, berättar Emma Renström.

Norrmejerier har en vana att bedriva utbildning och har inrättat en egen Norrmejerier Akademi som omfattar bland annat introduktionsprogram för nyanställda, utbildning av ledare och ett Mejeriprogram som är en processteknisk vidareutbildning förlagd vid Norrmejeriers mejerier.

Just nu deltar tio medarbetare i just nu pågående Mejeriprogram med fördjupad kunskap om processteknik. Utbildningen genomförs vid Norrmejeriers produktionsanläggningar och hos samarbetsparter.

-----------------------------

Emma Renström, HR-utvecklare, Norrmejerier, 070 10 767 10

Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig, Norrmejerier, 072 222 73 43

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 500 lokala bönder varav 400 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.