Eva Göransson är ny förpackningsutvecklare på Norrmejerier, hon kommer närmast från Ålö.

Norrmejerier förstärker med ny förpackningsutvecklare

Norrmejerier ska utveckla förpackningar som inte bara gör produkterna mer attraktiva på hyllorna, utan också driver företagets tillväxt och närvaro i hela landet. Med nya förpackningsutvecklaren Eva Göransson ska Norrmejerier fortsätta att vara en föregångare inom hållbar förpackningsutveckling.

Med en bakgrund som maskiningenjör och erfarenhet från industriföretaget ÅLÖ i Umeå, där hon har arbetat inom produktionsteknik, produktionsplanering och leverantörskvalitet, kommer Eva Göransson att ingå i Norrmejeriers marknads- och innovationsavdelning.

Förpackningsutveckling är en strategisk komponent för att företaget ska lyckas nå lönsam tillväxt i hela Sverige genom bland annat starka varumärken, produktutveckling och konsumentdriven innovation. Hennes uppgift blir att säkerställa att förpackningarna uppfyller konsumenternas förväntningar, produktspecifika krav samt fungerar i hela kedjan, från tillverkning till transport till användning, vilket kräver en djup förståelse för teknik- och produktionsprocesser.

- Eva är en driven och engagerad kollega med en imponerande förmåga att få resultat. Hennes erfarenhet av kvalitetsarbete och starka känsla för produktkvalitet och service gör henne till en ovärderlig tillgång för att utveckla förpackningslösningar som inte bara uppfyller konsumenternas förväntningar, utan också bidrar till företagets tillväxt i hela landet, säger Norrmejeriers produktutvecklingschef Cecilia Järvholm.

Förpackningsutvecklingen är även en viktig del i Norrmejeriers hållbarhetsstrategi. För att nå ambitiösa klimat- och hållbarhetsmål blir det avgörande att minska mängden förpackningsmaterial och avfallet genom att öka andelen återvunnet material och återvinningsbara förpackningar. Eva Göransson kommer att spela en nyckelroll i detta arbete, särskilt med tanke på snabba förändringar inom förpackningsindustrin och de pågående kraven från EU.

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 350 lokala bönder varav 275 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen ca 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt®, Norrgott® och Norrlogisk®. Norrmejerier sysselsätter cirka 440 årsanställda och omsätter ca 2 miljarder kronor per år.