Norrlänningar mest intresserade av lokalproducerad mat

Norrlänningar mest intresserade av lokalproducerad mat

Intresset för lokalproducerad mat är stort i Sverige och störst är intresset i Norrland, det visar en ny undersökning som Handelns Utredningsinstitut gjort på uppdrag av Norrmejerier. 4 av 10 norrlänningar köper lokalproducerat minst en gång i veckan och 16 procent väljer lokalt varje gång de handlar.

Skillnaderna är stora, bland de tillfrågade i övriga Sverige är det endast 27% som köper lokalproducerade matvaror minst en gång i veckan.

Ju närmare desto bättre

Närhet till råvarornas ursprung är viktigt för svenskarna, det visar Norrmejeriers undersökning tydligt. Men att matvaran kommer från Sverige räcker inte för att den ska räknas som lokalproducerad om man frågar norrlänningarna. 92% av de tillfrågade anser att en matvara är lokalproducerad först om den kommer från det egna länet eller kommunen.

-  Människor väljer allt mer matvaror med tydligt identitet och härkomst, det är ett sätt att uttrycka omsorg för både sin bygd och för miljön. Lokalproducerad mat associeras också med hög kvalitet och god smak vilket säkert också bidrar till att man gärna väljer lokalt, säger Kristina Stiernspetz, kommunikationsansvarig på Norrmejerier.

Mejerivaror i topp

I Norrland är det främst lokalproducerade mejerivaror som man brukar köpa, följt av kött, fisk och ägg. Därefter följer i tur och ordning grönsaker, bröd och spannmål och slutligen frukt. I övriga Sverige är kött, fisk, ägg och grönsaker populärast bland de lokalproducerade matvarorna.

Utdrag ur undersökningen ”Lokalproducerade matvaror” gjord av HUI på uppdrag av Norrmejerier

I undersökningen svarade drygt 1000 svenskar i hela landet, mellan 18 och 64 år, på frågor om vad ser som betydelsefullt när de köper matvaror och hur de ser på lokalproducerat.

Hur ofta köper du lokalproducerade matvaror?

-  Varje gång jag handlar

• 16% Norrland
  • 10% Övriga Sverige

-  Minst en gång i veckan

• 37% Norrland
  • 27% Övriga Sverige

-  En gång i månaden

• 24% Norrland
  • 30% Övriga Sverige

-  Några gånger per år

• 14% Norrland
  • 17% Övriga Sverige

-  Aldrig

• 1% Norrland
  • 2% Övriga Sverige

Vad gör en matvara lokalproducerad?

• Norrlänningar: När råvaran kommer från Sverige 8%, från länet 77%, från kommunen 15%
  • Övriga Sverige: När råvaran kommer från Sverige 10%, från länet 61%, från kommunen 28%

Vilken typ av lokalproducerade produkter brukar du köpa?

-       Mejeriprodukter

• 67 % Norrland
  • 46% Övriga Sverige

-       Kött/fisk/ägg

• 62% Norrland
  • 58% Övriga Sverige

-       Grönsaker

• 44% Norrland
  • 52% Övriga Sverige

-       Bröd och spannmål

• 34% Norrland
  • 36% Övriga Sverige

-       Frukt

• 8% Norrland
  • 21% Övriga Sverige

Vilken typ av lokalproducerade produkter vill du framförallt hitta i din butik?

-       Mejeriprodukter

• 73 % Norrland
  • 57% Övriga Sverige

-       Kött/fisk/ägg

• 81% Norrland
  • 78% Övriga Sverige

-       Grönsaker

• 66% Norrland
  • 71% Övriga Sverige

-       Bröd och spannmål

• 39% Norrland
  • 34% Övriga Sverige

-       Frukt

• 10% Norrland
  • 27% Övriga Sverige

För mer information kontakta:

Kristina Stiernspetz, Kommunikationsansvarig, Norrmejerier

Email: Kristina.stiernspetz@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri. Vi förädlar årligen ca 195 miljoner kg norrländsk mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till mjölk, fil, grädde och ost. Vi är stolta över våra unika varumärken Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Norrglimt® och JOKK®. Norrmejerier ägs av ca 620 bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland och sysselsätter ca 480 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.