Mjölkbönderna i Ångermanland väljer Norrmejerier - den ångermanländska mjölken förblir norrländsk

Den 1 september började 18 nya mjölkleverantörer från Ångermanland leverera sin mjölk till Norrmejerier, ytterligare 10 gårdar följer efter den 1 oktober. Det är främst mjölkbönder norr om Härnösand som väljer att bli medlemmar hos Norrmejerier. Bland mjölkbönderna i Örnsköldsviks, Sollefteå och Kramfors kommuner så är uppslutningen i det närmaste hundraprocentig.

När Norrmejerier i juni meddelade att de välkomnade alla mjölkbönder i Ångermanland att söka medlemskap i föreningen var intresset bland de ångermanländska bönderna stort.

-   Ansökningarna har strömmat in sedan juni säger Jan-Erik Noord, medlemschef hos Norrmejerier. Jag upplever att det har varit naturligt för bönderna att välja Norrmejerier. Vi har alltid varit tydliga med vår lokala förankring och hur den bidrar till att göra gott för Norrland. Det är viktiga argument för mjölkbonden och för konsumenten i Ångermanland

När dessa mjölkleverantörer blir medlemmar i slutet av året så kommer i princip all mjölk som produceras norr om Härnösand att levereras till Norrmejerier. Det handlar om ca 9 miljoner kg. I Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsviks kommuner blir Norrmejerier den enda lokala mjölkleverantören.

-   Med de nya volymerna kommer vi att slå invägningsrekord nästa år och det är positivt säger Jan-Erik Noord. Vi behöver mjölken för att kunna fortsätta erbjuda våra konsumenter goda norrländska mejeriprodukter även i framtiden.

För mer information kontakta:

Jan-Erik Noord, medlemschef Norrmejerier

E-post: jan-erik.noord@norrmejerier.se

Henrik Wahlberg, ordförande Norrmejerier

E-post: henrik.wahlberg@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri. Vi förädlar årligen ca 195 miljoner kg norrländsk mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till mjölk, fil, grädde och ost. Vi är stolta över våra unika varumärken Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Norrglimt® och JOKK®. Norrmejerier ägs av ca 620 bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland och sysselsätter ca 480 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.