Kornas lyckorus lockade 19 000 norrlänningar  -	Stor succé för Norrmejeriers betessläpp

Kornas lyckorus lockade 19 000 norrlänningar - Stor succé för Norrmejeriers betessläpp

På nationaldagen lockades omkring 3000 besökare till Ulf Johanssons gård på Röbäck i Umeå, vilket gör betessläppet där till en stark konkurrent till det traditionella nationaldagsfirandet på Gammlia i Umeå. Att besöka betessläpp har beskrivits som en modern tradition, snart lika etablerad som valborgs- och midsommarfirande. Hos norrlänningarna har traditionen definitivt fått fäste, aldrig tidigare har så många besökt de norrländska betessläppen.

Nu är mjölkkorna på grönbete och Norrmejerier kan summera årets betessläpp:

• 17 900 kanelbullar delades ut av Norrmejerier
  • 16 000 förpackningar med norrländsk mjölk öppnades och dracks upp
  • Medelbesökaren är en ca 35 år och kvinna, i hennes sällskap finns 2,1 barn.
  • Besökarna stannar 2-3 timmar på bondgården
  • Norrmejerier bjöd in till betessläpp på gårdar från Haparanda i norr till Älandsbro i söder

Kraftig ökning av antalet besökare

Intresset för betessläppen har ökat kraftigt de senaste åren. 2011 hade Norrmejerier 5 000 besökare på sina betessläpp, i fjol 14 000 besökare och i år alltså 19 000.

-  Det finns ett otroligt stort intresse för lokalproducerat, allra störst är det i Norrland. Därför har vi de senaste åren mött det stora intresset med allt bättre arrangemang kring betessläppen på gårdarna. Det är ett fantastiskt tillfälle att se var den lokala mjölken kommer ifrån och vi märker också att våra mjölkbönder är glada för uppmärksamheten de får, säger Hanna Widding som är ansvarig för betessläppen på Norrmejerier.

Pressbilder från årets betessläpp finns på http://www.mynewsdesk.com/se/norrmejerier_ek

För mer information kontakta:

Hanna Widding, product manager

Telefon: 090-182995, 070-1843103

hanna.widding@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg norrländsk mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till högklassiga mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. Vi har unika varumärken som Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt®, Gainomax® och Norrglimt®. Norrmejerier ägs av ca 580 bönder (varav 466 aktiva mjölkbönder) i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland, sysselsätter ca 490 årsanställda och omsätter drygt 1,8 miljarder kronor per år.