Jobben får norrlänningar att köpa lokalproducerat

Jobben får norrlänningar att köpa lokalproducerat

Omsorg om jobben och möjligheten att påverka framtiden i regionen är avgörande när norrlänningarna köper lokalproducerad mat. Det visar en undersökning som Handelns Utredningsinstitut gjort på uppdrag av Norrmejerier. Fler än hälften av norrlänningarna köper lokalproducerade matvaror minst en gång i veckan.

För norrlänningarna är det framförallt kopplingen mellan att köpa lokalproducerat och att stödja det lokala näringslivet som är utmärkande i undersökningen. Att ha aktiva mjölkbönder och ett levande näringsliv skapar jobb och borgar för regionens framtid. Den minskade miljöpåverkan som kortare transporter innebär är dock det som flest svenskar associerar lokalproducerade matvaror med.

-  Det är glädjande att så många norrlänningar vet att deras val i matbutikerna faktiskt gör skillnad, säger Kristina Stiernspetz, kommunikationsansvarig på Norrmejerier. Att välja lokalproducerade mejeriprodukter bidrar till fler arbetstillfällen och faktiskt till att hålla Norrland levande.

Mejerivaror i topp

9 av 10 av alla svenskar anser att lokalproducerad mat verkligen ska vara lokal, den ska komma från den egna kommunen eller det egna länet.

I Norrland är det främst lokalproducerade mejerivaror som man brukar köpa i butik, följt av kött, fisk och ägg. Därefter följer i tur och ordning grönsaker, bröd och spannmål och slutligen frukt. I övriga Sverige är kött, fisk, ägg och grönsaker populärast bland de lokalproducerade matvarorna.

Utdrag ur undersökningen ”Lokalproducerade matvaror” gjord av HUI på uppdrag av Norrmejerier

I undersökningen svarade drygt 1000 svenskar i hela landet, mellan 18 och 64 år, på frågor om vad ser som betydelsefullt när de köper matvaror och hur de ser på lokalproducerat. Med Norrland avses boende i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland.

Varför köper du lokalproducerade matvaror?

-  Mindre miljöpåverkan/kortare transporter

• 61% Norrland
  • 69% Övriga Sverige

-  Kan påverka framtiden i min omgivning

• 46% Norrland
  • 42% Övriga Sverige

-  Fler jobb i regionen

• 36% Norrland
  • 30% Övriga Sverige

Vad associerar du med att en matvara är lokalproducerad?

-   Mindre miljöpåverkan genom kortare transporter

• 66% Norrland
  • 72% Övriga Sverige

-  Levande lokalt näringsliv

• 60% Norrland
  • 51% Övriga Sverige

-  Engagemang för bygdens framtid

• 56% Norrland
  • 43% Övriga Sverige

Hur ofta köper du lokalproducerade matvaror?

-  Varje gång jag handlar

• 16% Norrland
  • 10% Övriga Sverige

-  Minst en gång i veckan

• 37% Norrland
  • 27% Övriga Sverige

-  En gång i månaden

• 24% Norrland
  • 30% Övriga Sverige

- Några gånger per år

• 14% Norrland
  • 17% Övriga Sverige

-  Aldrig

• 1% Norrland
  • 2% Övriga Sverige

Vilken typ av lokalproducerade produkter brukar du köpa?

- Mejeriprodukter

• 67 % Norrland
  • 46% Övriga Sverige

- Kött/fisk/ägg

• 62% Norrland
  • 58% Övriga Sverige

- Grönsaker

• 44% Norrland
  • 52% Övriga Sverige

- Bröd och spannmål

• 34% Norrland
  • 36% Övriga Sverige

- Frukt

• 8% Norrland
  • 21% Övriga Sverige

Vilken typ av lokalproducerade produkter vill du framförallt hitta i din butik?

- Mejeriprodukter

• 73 % Norrland
  • 57% Övriga Sverige

- Kött/fisk/ägg

• 81% Norrland
  • 78% Övriga Sverige

- Grönsaker

• 66% Norrland
  • 71% Övriga Sverige

- Bröd och spannmål

• 39% Norrland
  • 34% Övriga Sverige

- Frukt

• 10% Norrland
  • 27% Övriga Sverige

För mer information kontakta:

Kristina Stiernspetz, Kommunikationsansvarig, Norrmejerier

Email: Kristina.stiernspetz@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri. Vi förädlar årligen ca 195 miljoner kg norrländsk mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till mjölk, fil, grädde och ost. Vi är stolta över våra unika varumärken Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Norrglimt® och JOKK®. Norrmejerier ägs av ca 620 bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland och sysselsätter ca 480 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.