Jesper är morgondagens stjärnkock

Tävlingen om Västerbottensost-stipendiet är avgjord och Sveriges nya kocktalang är korad. Han heter Jesper Kansten och kommer från Ölands gymnasium. Den segrande rätten med varm terrin på fläsklägg med Västerbottensost-crème tog honom ända till en tre veckor lång praktik på Erwin Lauterbachs restaurang Saison i Köpenhamn. Utdelningen av det årliga Västerbottensost-stipendiet är ett led i Norrmejeriers arbete med att höja nivån på kvaliteten och kunskapen kring modern matlagning, och ett sätt att lyfta fram unga talanger i Sverige. Alla avgångselever på Sveriges hotell- och restauranggymnasier har fått delta i tävlingen, och det är åttonde året som stipendiet delas ut. Uppdraget var att skapa en rätt med Västerbottensost som andas modernitet och medvetenhet. En prisgräns på 20 kronor per person var satt på tävlingsrätterna. Förstapriset går till Jesper Kansten från Halltorps Gästgiveri, Ölands gymnasium. Juryns motivering löd: Juryn är djupt imponerad av denne rustika men eleganta rätt. Den tävlande har lyckats skapa en fungerande helhet i en rätt som känns nutida. Egenskaperna i Västerbottensost framträder tydligt och trevligt. Ribban är högt lagd, men han har inga problem med att ro i land rätten. Prestigefyllda praktikplatser Förstapriset är en tre veckors praktik på Erwin Lauterbachs restaurang Saison i Köpenhamn. Andrapris är en veckas praktik hos Fredrik Eriksson på Långbro Värdshus samt en fördjupningskurs på Restaurangakademien och tredjepris är en veckas praktik på Melker Anderssons krog Restaurangen i Stockholm. De tre vinnarna är: 1:a plats Jesper Kansten, Halltorps Gästgiveri, Ölands gymnasium Tävlingsrätt: Varm terrin på fläsklägg, äpple, svamp och rotselleri. Västerbottensost-créme, pärllök i surkål samt rosmarin- och oststicks. 2:a plats Johan Noring, Runö Restaurangskola i Åkersberga Tävlingsrätt: Smakrik korv med kryddig tomatsås och potatisrullar med Västerbottensost. 3:e plats Sebastian Thell, Dackeskolan i Mjölby Tävlingsrätt: Rimmad, halstrad lubb med lättrökta blåmusslor, vichyssoisecréme på Västerbottensost, bondbönor, knaperstekt sidfläsk samt havtornsreduktion. De tre finalisterna gick en jämn match på Restaurangakademien i Stockholm, och juryn hade ett tufft jobb med att kora segraren.