BarnCompaniet vann Norrmejerier-stipendiet

Förskolan BarnCompaniet i Boden vann norrlänningarnas hjärtan, fick flest röster och står därför som slutlig vinnare i Norrbotten av Norrmejerier-stipendiet. Omröstningen engagerade i år rekordmånga röstande och BarnCompaniet vann en knapp seger över tvåan.

På BarnCompaniet finns 64 barn, men sedan starten 2007 har inte mindre än 1400 besökare passerat genom lokalerna för att lära sig mer om pedagogiken som bedrivs här. Kort sagt, de gör verkligen gott för barnen, och låter höra talas om sig långt utanför regionen. Deras pedagogik består av ett undersökande, utforskande arbetssätt där barnens tankar, idéer och fantasi ligger till grund för läroprocessen. Norrmejerier överraskade barn och pedagoger på BarnCompaniet med en jättestor tårta med motiv av vinstchecken på 25 000 kronor och så här säger de om vinsten:

”Det var en jätteöverraskning att bli nominerade och vi hade verkligen inte vågat hoppas på att vinna omröstningen! Pengarna kommer vi bland annat använda till en satsning på vår utemiljö.”

Totalt var 15 personer, grupper eller organisationer nominerade från Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten och i slutändan var det upp till norrlänningarna själva att rösta fram sin favorit. Norrmejerier-stipendiet delas i år ut för 24 gången och stipendiet går till någon eller några som har gjort något utöver det vanliga för Norrland. Aldrig tidigare har det kommit in så många förslag på värdiga vinnare av Norrmejerier-stipendiet och även om man ser till antalet norrlänningar som har röstat på sin favorit var 2011 ett rekordår.

–      Vi är överväldigade över det stora engagemang som finns bland norrlänningarna och det är en ära att få överlämna stipendiet till folkets favorit, säger Hanna Widding, ansvarig för Norrmejerier-stipendiet.

Övriga nominerade i Norrbotten var:

Marcus Hellner, skidåkare, Gällivare

Sven-Rune Olofsson, eldsjäl Luleå Alpina Klubb, Luleå

Kristina Wikström, matkonsult, Luleå

Magnus Ekelund, artist, Luleå

Högupplösta pressbilder finns i Norrmejeriers pressrum http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/norrmejerier_ek

För mer information kontakta:

Hanna Widding, ansvarig för Norrmejerier-stipendiet

Telefon: 090-182995, 070-1843103

hanna.widding@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri. Vi förädlar årligen ca 195 miljoner kg norrländsk mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till mjölk, fil, grädde och ost. Vi är stolta över våra unika varumärken Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Norrglimt® och JOKK®. Norrmejerier ägs av ca 620 bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland och sysselsätter ca 480 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.