Års- och hållbarhetsredovisning för 2021: Norrmejerier investerar för att minska plastanvändningen

I fjol använde Norrmejerier totalt 1 procent mer plast i sina förpackningar jämfört med 2020, visar företagets års- och hållbarhetsredovisning. Orsaken är lanseringen av den nya produkten grillost vars plastförpackning är nödvändig för att säkerställa kvalitet och hållbarhet. Företaget har gjort investeringar för att minska plastanvändningen redan under 2022.

– För att vända utvecklingen har vi bland annat investerat i en ny förpackningsmaskin för yoghurt och grädde samt påbörjat ett arbete med att byta plast i befintliga förpackningar. Vår prognos är att vår plastanvändning kommer att minska ordentligt redan under 2022, säger Krister Zackari, vd för Norrmejerier.‎

Bortsett från grillosten så minskade Norrmejerier sin plastanvändning 2021 – bland annat tack vare att påsarna med riven Västerbottensost ersattes med en tunnare plast, så kallad PP-film, och att man i slutet av 2020 gjorde påsarna mindre. Det minskar mängden plast per påse med 25 procent och resulterar i en utsläppsminskning på cirka 40 ton koldioxidekvivalenter per år.

Norrmejeriers senaste års- och hållbarhetsredovisning visar att en femtedel, 19 procent, av förpackningsmaterialet bestod av plast 2021. Den största delen, 80 procent, bestod av kartongmaterial. Nio av tio förpackningar var återvinningsbara, den senaste i raden är Norrgottförpackningen, där plasten under året ersatts med återvunnen plast från returpet.

Kommande år ska fler av Norrmejeriers rivostförpackningar bli mindre och byta till PP-film. När förbättringarna inom ost, grädde och yoghurt fått fullt genomslag i produktionen kommer plastanvändningen att minska med cirka 40 ton plast på årsbasis. Företagets långsiktiga mål är att senast 2030 endast använda förnybar och återvunnen plast.

– I dag är det svårt att få tag på plast som både bevarar ostens kvalitet och som går att materialåtervinna, men en förändring är på väg. Att minska plastanvändningen och öka andelen förpackningsmaterial som går att återvinna är en viktig del av vårt hållbarhetsarbete och bidrar till klimatomställningen, säger Krister Zackari.

Från november 2021 deltar Norrmejerier i ett Vinnova-finansierat projekt, Circ Pack, som har till syfte att hitta återvinningsbara alternativ till dagens plastfilm. Projektet leds av Förpackningsinsamlingen, Svensk Plaståtervinning, RISE och IVL Svenska Miljöinstitutet. Ett tjugotal representanter från hela förpackningens värdekedja deltar i projektet.

Dokument:

Norrmejeriers års- och hållbarhetsredovisning finns för fri nedladdning här.

Fakta: Så här ser plastanvändningen ut i Sverige och globalt

Plastanvändningen i Sverige fortsätter att öka. I februari fattade regeringen därför beslut om Sveriges första handlingsplan för att minska plastens påverkan på klimat och miljön. Omställningen till minskad plastanvändning är en utmaning för hela livsmedelsbranschen.

•I Sverige uppskattas det årliga plastavfallet till 1,7 miljoner ton.

•Varje år ökar användningen av plast med nästan 30 kg per person i Sverige.

•Plast används ofta till livsmedelsförpackningar och bidrar till ökad livsmedelssäkerhet och gör att livsmedlen håller längre.

•Inom sjukvården bidrar plasten bland annat till ökad vårdhygien.

•Mindre än 10 procent av Sveriges plastavfall går till materialanvändning.

•Tillverkning av plast står för omkring 8 procent av den globala oljeanvändningen.

Källa: Regeringskansliet: Sveriges handlingsplan för plast – En del av den cirkulära ekonomin

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 330 lokala bönder varav 308 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter cirka 470 årsanställda och omsätter ca två miljarder kronor per år.