Ny containerhamn och nytt hamnkoncept tar form i Norrköping

Trafiken med containers och trailers i Norrköpings hamn har en stadig tillväxt. Utbudet av linjer och järnvägsanslutningar har ökat, och som ett led i den långsiktiga utvecklingen flyttas containerhanteringen från Öhmansterminalen till den nyutvecklade containerhamnen och kombiterminalen vid Pampusterminalen, som tas i drift vid årsskiftet. Med utgångspunkt i stabila import- och exportflöden skapas en modern hamnterminal för olika typer av godsslag.

Med den nya containerhamnen och kombiterminalen utvecklas Pampusterminalen till en modern fullservicehamn, där containers, trailers, breakbulk och lösgods samlas i en gemensam terminal, med direkt koppling mellan sjöfart, järnväg och biltransporter. Investeringen i två nya gantrykranar av Ship-to-Shore-modell stärker kapaciteten och produktionen i terminalen. Kranarna är av den senaste tekniken och dimensionerade för att kunna hantera de allt större containerfartyg som trafikerar Östersjön, men är också utrustade för att kunna hantera andra typer av gods.

Parallellt med utvecklingen av containerhamnen och kombiterminalen har Norrköpings Hamn och Stuveri arbetat fram en organisation med rutiner och kompetens för att optimera terminalens olika funktioner. Med nya arbetssätt och moderna planeringssystem är terminalen och den operativa verksamheten utformad för att effektivisera hela flödet av gods och information. För detta syfte har bolaget låtit utveckla en ny generation av IT-applikationer med fokus på integrationen och optimeringen av kajer, fartyg, tåg, lagerhållning och containerhantering. Grafiska gränssnitt och noggrann GPS-positionering är viktiga hörnstenar i satsningen, som innebär en enkel förplanering, korta ledtider och en effektiv service för åkare, rederier, järnvägsoperatörer och andra aktörer som trafikerar hamnen.

Parallellt med satsningarna pågår en utveckling av infrastrukturen i Norrköpings hamn, i samarbete med de statliga trafikverken. Vid årsskiftet inleds en breddning och fördjupning av farleden till Pampushamnen, med ett möjligt fartygsdjup på 13,5 meter. Samtidigt pågår planeringen av en ny, elektrifierad järnväg med direkt anslutning mellan hamnen och Södra stambanan.

Investeringen är den kanske mest expansiva pågående hamnsatsningen i landet och Östersjön, och är till nytta för industri och näringsliv i en stor del av landet.

Ola Hjärtström

Presskontakt Vice VD & Ekonomichef 011-250655
Magnus Grimhed

Presskontakt Marknads- & försäljningschef 011-25 06 46
Linda Jonsson Melin

Presskontakt Kommunikationsansvarig 011-25 06 56
Susanne Mannerstam

Presskontakt Marknadsansvarig 011-23 47 04

Norrköpings Hamn AB

Norrköpings hamn har utvecklats till en av landets och östersjöområdets starkaste transportnoder. Här erbjuds ett transportmässigt fullservicekoncept, med hantering av de flesta typer av gods, främst skogs-, stål-, spannmåls-, energi- och petroleumprodukter, containers samt projektlaster från svenska industrier.

Norrköpings Hamn AB driver den operativa verksamheten och strategiska utvecklingen i Norrköpings hamn. Bolaget ägs av Norrköpings kommun, och ingår i bolagskoncernen Norrköping Rådhus AB.

Norrköpings Hamn AB

600 06 Norrköping