Idag fyller Sveriges äldsta flygplats 75 år!

Idag fyller Sveriges äldsta flygplats 75 år!

Idag 090909 fyller Norrköping flygplats 75 år och är därmed fortsatt Sveriges äldsta flygplats för trafikflyg. Under årens lopp har flygplatsen stadigt varit Östergötlands största flygplats och under senare år har utbudet på antalet destinationer ökat.

Norrköping flygplats invigdes 1934, för att flygplatsen skulle ingå i den så kallade flygstambanan mellan Stockholm och Malmö. Men den första reguljära flyglinjen invigdes inte förrän 1947 och den gick till Visby. Idag erbjuder Norrköping flygplats fortfarande dagliga förbindelser med reguljärflyg till Visby men även till Köpenhamn, München och Helsingfors. Därutöver erbjuds chartertrafik till sju olika destinationer samt fraktflyg till och från Reykjavik.

- Norrköping flygplats har en mycket lång tradition och fungerar som en stark tillväxtmotor i regionen. När Norrköpings kommun tog över ägandet av flygplatsen 2006 fick vi även helt nya möjligheter att utveckla flygtrafiken till och från Norrköping för att nå slutdestinationer över hela världen. Ett faktum som dramatiskt utvecklat möjligheterna att nå hela världen från Östergötland, säger Mari Torstensson, VD, Norrköping flygplats.

Norrköping flygplats firar jubileet med att arrangera ett seminarium under eftermiddagen för inbjudna gäster, samt med "Öppet hus" lördagen 12/9 mellan 10.00 och 16.00.

Mari Torstensson, VD, Norrköping flygplats, tel 011-153711.

Kort om Norrköping flygplats

Norrköping flygplats är Östergötlands största flygplats med totalt 12 destinationer och ägs av Norrköpings kommun. Norrköping flygplats fyller även 75 år 2009 och är Sveriges äldsta flygplats för trafikflyg. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med upp till två dagliga avgångar/ankomster till Köpenhamn, samt en daglig avgång/ankomst till München och två dagliga avgångar/ankomster till Visby. Sommartid erbjuds charter till Rhodos, Turkiet, Mallorca och Kreta. Vintercharter går till Gran Canaria, Teneriffa och Thailand. Norrköping flygplats erbjuder även en fraktlinje till New York via Reykjavik.