Svergies största gammeldansevent Nordstadssvängen 23 februari

Svergies största gammeldansevent Nordstadssvängen 23 februari

En av de största gammeldanstävlingarna i Svergie lockar hundratals dansare traditionsenligt till Nordstan när Korpens Nordsstadssvängen drar igång den 23 februari. Dansare från hela Sverige sluter upp och tar en sväng i denna tävling tillika uppvisning. Det blir dansklassiker som Svingen, Mazurka, Schottis, Hambo, Vals, Familjevals, Pariserpolka och Tölösteppen, i bästa folklore stil .

-Det viktigt att fortsätta och visa upp dessa fantastiska danser, att det dessutom är tävling gör det mer spännande, säger Maria Gyllenhammar, ordförande i Korpens gammeldanssektion.

Dansarna bedöms efter stil, teknik, rytm, samdansning och uthållighet.

Det hela gungar igång klockan 11.00 när Trippix orkester slår an takten och Västkustdansarna tar plats innan själva tävlingen kör igång. Eventet pågår fram till ca 12.00 och avslutas med prisutdelning.

För mer information kontakta:

Maria Gyllenhammar, ordförande i Korpens gammeldanssektion

maria.gyllenhammar@svenskakyrkan.se

Vad är gammaldan:

Vals, Schottis, Pariserpolka, Mazurka och Hambo är danser som fanns innan 30-talet i Sverige.