Internationella diabetesdagen i Nordstan 14 november

Internationella diabetesdagen i Nordstan 14 november

Det finns 366 miljoner människor som lever med diabetes, den siffran beräknas ha ökat till 550 miljoner 2030.

4.6 miljoner människor dör av diabetes varje år, en var sjunde sekund och sjukdomen är en av de vanligaste orsakerna till amputationer, hjärtsjukdomar, stroke och blindhet. I sverige finns det minst 350 000 med någon av de två diabetestyperna (typ1 och typ 2).Den 14 november är det internationella diabetesdagen och detta uppmärksammas över hela landet. Göteborgs Diabetesförening kommer att stå i Nordstan vid scenen 12-15.

– Vi vill informera allmänheten om sjukdomen och tala om att vi finns.Vi kommer att ha med oss gott om  broschyrer och informationsmaterial. Vi kommer även att passa på och samla in pengar till Diabetesfonden sälja julkort, Världsdiabetesdagsljus, pins och livets löv, säger ordförande för Göteborgs Diabetesförening Monica Ullbrandt.

Två företag visar upp sina nya blodsockermätare och man får som besökare chansen att få sitt blodsocker uppmätt av diabetessköterskor på plats.

– Vi kommer även att dela ut Anna-Lena Söderlövs bok för att hjälpa drabbade barn att förstå sin sjukdom, samt Bamsetidningen som handlar om när Lill-Mickel fick diabetes, säger Monica.

Plats: Nordstadstorget framför informationen

Tid: 12-15

www.diabetesgbg.se

för mer information kontakta Monica Ullbrandt

monica.ullbrandt@tele2.se

Nordstan är sveriges ledande affärscentrum med 37 miljoner besökare och en omsättning på 3,4 miljarder kronor inkl moms per år.