Transport iDag instiftar Stora Logistik- & Transportpriset

Transport iDag instiftar Stora Logistik- & Transportpriset

I samband med årets stora branschmötesplats - Logistik & Transport i Göteborg den 26 - 28 maj 2009 - kommer mässans officiella mediepartner att för första gången dela ut Stora Logistik- & Transportpriset i tio olika kategorier. I jurygrupperna finns ledande företrädare inom hela branschen. Evenemanget arrangeras i samarbete med mässan.

Tidningarna som står bakom priset - Transport iDag och Logistik iDag - vill på detta sätt lyfta fram goda exempel och föredömen inom logistik- och godstransportsektorn.

- Det finns i dag ett antal priser i branschen, säger Anders Karlsson, chefredaktör för Transport iDag och Logistik iDag. Flertalet av dessa är mycket lovvärda och visar att det finns ett stort engagemang för dessa viktiga frågor. Det som saknas är en gemensam utmärkelse som täcker hela godstransport- och logistiksektorn. Logistik & Transportmässan i Göteborg är rätt plats för att dela ut priset eftersom det är en erkänd och återkommande mötesplats.

Transport iDag och Logistik iDag bevakar hela godstransport- och logistiksektorn via de båda tidningarna, samt via nyhetssajten www.transportnet.se med dagliga nyheter och med ett e-postbaserat nyhetsbrev varje vecka med närmare 15000 prenumeranter. Dessutom arrangerar tidningarna regelbundet konferenser i ämnen med anknytning till branschen.

- Genom denna regelbundna bevakning kan jag både enkelt och med stolthet konstatera att det finns många goda exempel och förebilder inom denna sektor, säger Anders Karlsson.

Priset i de tio olika kategorierna kommer att "med pompa och ståt" delas ut vid branschfesten på Logistik & Transport på kvällen, den 27 maj. "- Detta kommer att bli en höjdare!" sa mäss- och konferensansvarig Jan Nilsson på Svenska mässan, då hemsidan för priset publicerades.

Det är öppet för vem som helst att nominera kandidater till de olika kategorierna. Kandidater kan vara företag, personer eller organisationer inom godstransport- och logistiksektorn.

Stora Logistik- & Transportpriset delas ut i följande tio kategorier:

Årets innovation - tågfrakt
Årets innovation - flyg
Årets innovation - sjöfart
Årets innovation - vägtransporter
Årets 3PL-företag
Årets entreprenör
Årets materialhanteringslösning
Årets miljösatsning
Årets säkerhetslösning
Årets kvinnliga förebild

I jurygrupperna medverkar flera tunga representanter från näringslivet, bl a Anders Karlsson, Transport iDag och Logistik iDag, Ingvar Nilsson, Sveriges Transportindustriförbund, Anna-Stina Nordmark Nilsson, Företagarna, Stefan Back, Sveriges Transportindustriförbund, Guy Ehrling, Näringslivets Transportråd, Mikael Nilsson, Sveriges Åkeriföretag, Thord Sandahl, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, Peder Wadman, Branschföreningen Tågoperatörerna, Mikael Castanius, Sveriges Hamnar, Peter Bark, TFK, John Landborn, PLAN, Lars Hallsten, TTF, Per Jessing, Ragnar Wilton, Magnus Swahn, Conlogic, Eddie Hansson, ICA Sverige, Cornilla von Plomgren, DHL Express Sverige, Per Arne Nilsson, Polisen, Bertil Dahlin, Sveriges Åkeriföretag och Carin Wikström, Transport iDag och Logistik iDag.

www.sltp.transportnet.se går det att lämna förslag på nomineringar i de olika kategorierna, samt att få ytterligare information om priset.

- Jag uppmanar nu personer som har anknytning till logistik- och godstransportsektorn att ta tillfället i akt att nominera kandidater till Stora Logistik- & Transportpriset, säger Anders Karlsson. Godstransporter och logistik kommer att få ökad betydelse framöver!

För ytterligare information om priset, kontakta chefredaktör Anders Karlsson på e-post anders.k@mentoronline.se, telefon 070-580 27 49, eller projektledare Carin Wikström, Mentor Communications på e-post carin.wikstrom@mentoronline.se eller telefon 08-522 25304.

Tidningarna Transport iDag och Logistik iDag täcker tillsammans in hela transport- och logistikbranschen. De båda tidningarna ges ut av Mentor Communications AB.

Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning. Informationsspridningen sker genom facktidningar och böcker från eget förlag, events, specialnummer, utbildningssatsningar samt genom en samling vertikala internetportaler under huvudportalen www.mentoronline.se.

Mer information om mässan och konferensprogrammet finns på www.logistik.to