Silvertacka till vattenkemist

Svenska Kemiingenjörers Riksförening (SKR) ger 2013 års kemiteknikpris till Kenneth Persson, professor i Teknisk vattenresurslära vid Lunds universitet. Hans senaste idé är ett företag som ska realisera innovationer inom vattenområdet så fort som möjligt.

Varje år delar Sveriges kemiingenjörer ut ett pris i form av en silvertacka till en framstående kemiingenjör. Årets pristagare Kenneth Persson har ett ben i akademin och ett i företagsvärlden. Han är på halvtid professor i Teknisk vattenresurslära vid Lunds tekniska högskola och på halvtid forskningschef vid Sydvatten AB.

Hans arbetsfält är vatten, inom områden som sträcker sig från rening av soptippars lakvatten till avsaltning av havsvatten, gärna med membranteknik, som är hans specialområde.

Kenneth Persson har en helhetssyn på vattenfrågorna och vill lyfta både lokala och globala problem genom att satsa på utbildning, forskning och innovationer.

Han tycker att svenska vattenkonsumenter betalar för lite för vattnet. Det behövs mer resurser för investeringar i vatteninfrastruktur och rening, inte minst i och med ett förändrat klimat.

Internationellt har Kenneth Perssons studier av vattenrening och processtyrning bland annat gett honom platsen som en av två svenska representanter i Eureau, ett europeiskt samarbetsorgan för vattentjänstföretag. Eureaus uppdrag är bland annat att påverka europeiska beslutsfattare i vattenfrågor. Behovet av nya idéer för vattenreningsutrustning och infrastruktur är mycket stort internationellt.

Kenneth Persson undervisar studenter och doktorander från andra länder i vattenplanering och -försörjning. Ämnet är teknisk vattenresurslära (Integrated Water Resource Management). Det handlar om ökad transparens och hur man motverkar korruption och allmänt slarv och slöseri med vatten.

Kenneth Persson disputerade 1994 vid Lunds tekniska högskola på en avhandling om membrananvändning inom livsmedelsindustrin. Efter 17 år på konsultföretaget Sweco återvände han till Lunds universitet som professor i Teknisk vattenresurslära på halvtid. Han höll hela tiden kontakt med akademin och forskade på fritiden och var även adjungerad professor från 2003-2009.

Prisutdelning sker på årets Berzeliusdagar, den 1 februari i Aula Magna, Stockholms universitet. Se www.berzeliusdagarna.se

I juryn för SKRs kemipris ingårGöran Lindbergh, professor i tillämpad elektrokemi, Göran Svensson, ordförande SKR, AnnLouise Martin, vetenskapsjournalist och Boel Jönsson, chefredaktör för Kemivärlden Biotech med Kemisk Tidskrift (ges ut av Mentor Communications).

Motivering:

Svenska Kemiingenjörers Riksförenings (SKR) kemiteknikpris 2013 går till Kenneth Persson, professor i Teknisk vattenresurslära vid Lunds tekniska högskola, dessutom forskningschef vid Sydvatten.

Han får priset för sin breda insats för att lyfta de lokalt och globalt avgörande frågorna kring vattenförsörjning i allt från utbildning och forskning till tekniska innovationer.

Tack vare en gedigen bakgrund i vattenbranschen och att han fortsatt delar sin tid mellan akademi och industri kan han koppla samman de båda på ett effektivt sätt. Företaget WIN (Water Innovation Accelerator) i Lunds forskarby Ideon med affärsidén att föra innovationer inom vattenområdet ut på marknaden så snabbt som möjligt, är ett av Kenneth Perssons senaste initiativ.

Kenneth Persson, professor i Teknisk vattenresurslära, Lunds tekniska högskola

Mail: Kenneth_M.Persson@tvrl.lth.se
Ordförande i SKRs prisjury:

Göran Lindbergh

Mail: goeran.lindbergh@ket.kth.se

Bild på Kenneth Persson finns på Lunds universitets hemsida: