Säffleföretag vinner Innovations- och kreativitetspriset

Säffleföretag vinner Innovations- och kreativitetspriset

Vinnare av Industrins hållbarhetspris i kategorin Innovations- och kreativitetspriset är UMV Coating Systems AB i Säffle.

De har patenterat och utvecklat en genialiskt enkel produkt för ytbehandling/bestrykning av papper som sparar både råvara och energi.

UMV Coating Systems som är ett bolag i Mattssongruppen, får Innovations- och kreativitetspriset för sin genialiskt enkla produkt, InvoTip.

- Detta är ett utmärkt exempel på hur kreativitet tillsammans med branschkunskap kan ge upphov till något nytt som är hållbart och sparar resurser, istället för att göra som man alltid har gjort, säger Boel Jönsson, chefredaktör för tidningen Kemivärlden Biotech med Kemisk Tidskrift, en av de tre tidningar som delar ut Industrins Hållbarhetspris.

Uppfinningen reglerar hur bestrykningsvätskan läggs på papperet så effektivt att både råvaruförbrukningen och energiförbrukning minskar betydligt.

Dessutom kan vissa pappers- och kartongtillverkare öka produktionshastigheten med upp till en tredjedel.

InoTip är lätt att installera både på ny och befintlig utrustning. Det är en kommersiell, hållbar och innovativ uppfinning med en tydlig marknad - pappers- och kartongtillverkare över hela världen kan använda den.

- Den totala marknaden är ca 1 miljard kronor per år och vi räknar med att kunna ta ca 20 procent av denna inom en tioårsperiod. Vi har även utvecklat unik produktionsanläggning för Invo Tip i våra egna lokaler där vi har nyanställt personal, säger Håkan Karlsson, utvecklingschef på UMV Coatings AB, i Säffle.

Industrins Hållbarhetspris är framtaget av tidningarna Process Nordic, Kemivärlden Biotech och Plastforum, samtliga inom Mentor Communications förlag.

Utmärkelsen syftar till att uppmärksamma goda insatser som görs inom industrin för ett mer hållbart samhälle, samt att inspirera fler att göra mer.

www.industrinshallbarhetspris.se

Kontakta för mer information om denna kategori;

Boel Jönsson,

chefredaktör Kemivärlden Biotech

boel.j@mentoronline.se,

tfn 08- 670 41 08

Håkan Karlsson

UMV Coating Systems AB

Phone: +46 (0)522 984 80 (direct)
Mobile: +46 (0)70 639 84 80

e-mail: hakan.karlsson@umv.mattsson.se

www.umv.mattsson.se

eller

Heléne Jansdotter Lindholm, projektledare Industrins Hållbarhetspris 2009, helene.l@mentoronline.se,

tfn 0736-82 53 53.

Prisutdelning till vinnarna av Industrins Hållbarhetspris onsdag 14 oktober klockan 14. 00 på Tekniska Mässan.

Festlig prisutdelning onsdag 14 oktober kl. 14. 00 på Tekniska Mässan, Stockholms Mässan, stora scenen i entréhallen. Vem blir Årets Industrihjälte? Vem vinner Industrins Stora Hållbarhets pris? Svar ges på onsdag. Finalister och pristagare är på plats på Tekniska Mässan, Stockholmsmässan. Välkommen att träffa dem och en kvalificerad jury som har bestämt hur bra industrin är på hållbarhet!