Pris till ABB för Årets hållbara produkt

Pris till ABB för Årets hållbara produkt

Det blev ABB LV Motors som tog hem kategorin Årets hållbara produkt när vinnarna av Industrins hållbarhetspris 2009 presenterades på Tekniska Mässan på onsdagen. Vann gjorde ABB med sin nyutvecklade processmotor M4BP.

Processmotorn M4BP är en elmotor som redan nu möter EU:s effektivitetskrav, som träder i kraft 2015. Med upp till fem procent bättre verkningsgrad än dagens installerade motorer, reduceras förlusterna i motorn med upp till 50 procent.

Om samtliga installerade elmotorer i svensk industri byts ut mot M4BP, fås en reducering av CO2-utsläppen motsvarande 185 000 bilar. Motorn ger användarna möjlighet att redan nu agera miljömedvetet och samtidigt minska sina driftskostnader väsentligt.

I konkurrens med ett biobaserat barriärmaterial för förpackningar från Xylophane AB och bakterieavstödande beläggning för medicintekniska produkter från Bactiguard valde juryn ABB:s processmotor med följande motivering:

"Med processmotorn M4BP har ABB utvecklat en ny elmotor som genom teknisk utveckling och förfining sannolikt kommer att innebära mycket positiva
effektivitets- och miljövinster, även i ett globalt perspektiv. Den
högeffektiva elmotorn har potential att främja konkurrenskraften och vidare
teknisk utveckling inom industrin. Den bidrar också till minskad
klimatpåverkan och skapar därigenom sammantaget positiva värden för samhället i stort."

Juryn för Årets hållbara produkt bestod av Stuart Pledger, VD och seniorkonsult för Sustainable Leadership Laboratory, Torbjörn Egerhag, ledamot i centerpartiets verkställande utskott och VD för KD Feddersen Norden AB, Mikael Möller, jurist och ansvarig för energi- och klimatfrågor vid Plast- & Kemiföretagen samt Peter Schulz, chefredaktör för Plastforum.

Industrins Hållbarhetspris är framtaget av tidningarna Process Nordic, Kemivärlden Biotech och Plastforum, samtliga inom Mentor Communications förlag.

Utmärkelsen syftar till att uppmärksamma goda insatser som görs inom industrin för ett mer hållbart samhälle, samt att inspirera fler att göra mer.

www.industrinshallbarhetspris.se

Kontakta för mer information om denna kategori;

Peter Schulz

chefredaktör PlastForum

peter.s@mentoronline.se

tfn; 042-490 19 01

Åke Andersson

ABB LV Motors

www.abb.se/motorer&generatorer

ake.andersson@se.abb.com

tfn; 021-329008

eller

Heléne Jansdotter Lindholm, projektledare Industrins Hållbarhetspris 2009, helene.l@mentoronline.se,

tfn 0736-82 53 53.

Relaterat innehåll

Prisutdelning till vinnarna av Industrins Hållbarhetspris onsdag 14 oktober klockan 14. 00 på Tekniska Mässan.

Festlig prisutdelning onsdag 14 oktober kl. 14. 00 på Tekniska Mässan, Stockholms Mässan, stora scenen i entréhallen. Vem blir Årets Industrihjälte? Vem vinner Industrins Stora Hållbarhets pris? Svar ges på onsdag. Finalister och pristagare är på plats på Tekniska Mässan, Stockholmsmässan. Välkommen att träffa dem och en kvalificerad jury som har bestämt hur bra industrin är på hållbarhet!