Plastovationer Awards för polymersmart produktutveckling

Plastovationer Awards för polymersmart produktutveckling

Nytänkande och innovationskraft inom polymerområdet premierades vid Plastforums välbesökta prisceremoni Plastovationer Awards på Elmia Subcontractor. Genom att visa goda förebilder vill man förmedla inspiration till industridesigners, produktutvecklare, konstruktörer. Och ett viktigt budskap till polymerindustrins alla kunder.

Plaster, gummi och kompositer har tilltalande egenskaper som möjliggör smarta och unika lösningar. Och polymerindustrin består av många fantastiska människor och framgångsrika företag. Allt detta hyllades i en prisceremoni på Elmia Subcontractor där Plastovationer Awards delades ut till mycket kompetenta vinnare i fem olika kategorier.

Det övergripande priset Plastovationer går till ett företag eller person som ersatt konventionella material med polymera för att på så sätt kunna göra produkten bättre, billigare och mer miljöriktig. Andra kategorierna är Produktutveckling, Komposit och Bio. Den femte kategorin premierar ett plastbearbetande företag som genom olika satsningar lyckats minska sin energiförbrukning påtagligt.

Drygt 100 personer var på plats under prisutdelningen och förgyllde även det efterföljande branschminglet, där nya kontakter knöts och erfarenheter utbyttes. Under mässdagarna visades alla finalistprodukter i en samlingsmonter, där mässbesökarna fick möjlighet att titta närmare på dem.

– Nomineringarna har över lag hållit en mycket hög höjd och speglar väl alla de fördelar som polymerer kan erbjuda som exempelvis formfrihet, integrationsmöjligheter och effektiv produktion, konstaterar Plastforums chefredaktör Martin Dyberg.

Vinnarna har utsetts av en mycket kompetent jury, som med klokskap och outtröttlig energi analyserat och värderat alla nomineringar. Ett hårt arbete som förtjänar all uppmärksamhet. Juryn består av:

Nicolas Elwing, Global Kategoriledare Plast inom IKEA

Ulf Bruder, kompetensutvecklare inom plast, gjort appar och handböcker

Oliver Schmidt, projektchef för Materialbiblioteket på Stockholmsmässan

Lars Eriksson, professor Industridesign, Jönköpings Tekniska Högskola

Jonas Aspling, Swerea/IVF

Andreas Andersson, Distrupol

Johan Arvidsson, DuPont

Nicklas Johnson, ABIC Kemi

Lennart Nydén, LN-Kyla

Stolta vinnare:

Kategori Plastovationer

I kategorin Plastovationer gick priset till Silvent AB i Borås för sitt Kylmunstycke.

”På ett föredömligt innovativt sätt och med stora tekniska kunskaper har företaget genomfört en lyckosam förädling av en metallkonstruktion. I utvecklingsarbetet av ett nytt kylmunstycke/Vortexrör har man helt utgått från plasters möjligheter och särart, vilket resulterat i en produkt som svårligen kan tillverkas med metalltekniker. En rad viktiga förbättringar gjordes och nya unika egenskaper las till.”

Kategori Komposit

I kategorin Komposit gick priset till Koenigsegg Automotive AB i Ängelholm för sin Kompositfälg.

”Med sin ihåliga kompositfälg gjord i ett enda stycke visar företaget prov på en mycket stark innovationskraft och ett imponerande teknikkunnande. Resultatet är inte bara en betydligt lättare fälg, utan även en produkt som bidrar till förbättrade köregenskaper hos företagets exklusiva sportbilar.”

Kategori Bio

I kategorin Bio gick priset till Innventia AB i Stockholm, som tillsammans med designstudion Tomorrow Machine ”har skapat ett spännande framtidskoncept i form av en självexpanderande förpackning för frystorkad mat. Genom att utnyttja de unika egenskaperna hos Innventias mekanoaktiva biomaterial låter man gammal och ny teknik mötas i ett innovativt gränsöverskridande. Resultatet är en elegant förpackningslösning med ett brett användningsområde.”

Kategori Produktutveckling

I kategorin Produktutveckling går priset till ITW Sverige AB i Bredaryd för sin Vindrutetvätt.

”I sin nya systemlösning för rengöring av vindrutan på bilar har företaget integrerat beprövad teknik med en rejäl portion nytänkande. Genom att tänka smart och utnyttja plasternas egenskaper har man lyckats skapa ett system som öppnat nya globala marknader. Modularisering, uppvärmda munstycken och möjlighet att välja sprutbild lockar ledande fordonstillverkare.”

Kategori Energieffektivisering

I kategorin Energieffektivisering går priset till Stebro Plast AB i Broaryd.

”Genom att på ett genomgripande sätt ta ett helhetsgrepp runt sin energiförbrukning har företaget lyckats sänka sitt energibehov radikalt. Lösningen med att ersätta kylmaskin med trettio borrhål och en värmepump imponerade på juryn. Till detta ska läggas en rad andra åtgärder som alla bidrar till energieffektiviseringen.”

Facktidningen PLASTFORUM ges ut av Mentor Communications AB, som är ett helägt dotterbolag inom Mentor Online-koncernen. Mentor Online AB grundades 1985 och är Nordens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Facktidningsverksamheten inom Mentor Communications AB omfattar 24 ledande facktidningar med en total upplaga på 276 300 exemplar. Dessutom distribueras varje vecka över 1 miljon nyhetsbrev till ca 350 000 mottagare med ledande befattning och varje år arrangeras över 100 olika event, awards och expos (mässor).