Knut Andrén utsedd till Årets Industrihjälte

Knut Andrén utsedd till Årets Industrihjälte

Knut Andrén, miljöchef på Akzo Nobel Surface Chemistry i Stenungsund, fick utmärkelsen Årets Industrihjälte när det nyinstiftade Industrins Hållbarhetspris delades ut i samband med Tekniska Mässan i Stockholm den 14 oktober.

Utmärkelsen "Årets Industrihjälte" ges till en person i industrin som åstadkommit något utöver det vanliga - gjort en upptäckt eller drivit viktig hållbarhetsfråga framgångsrikt, tagit över nedläggningshotade fabriker eller startat nya intressanta industriprojekt.

Årets vinnare av utmärkelsen heter Knut Andrén, miljöchef på Akzo Nobel Surface Chemistry i Stenungsund och ordförande i i Centrum för produktrelaterad miljöanalys, CPM. Han får utmärkelsen för sitt nytänkande och sina insatser inom miljöanpassning av industrin.

- Knut Andrén motsvarar väl kriterierna för att bli årets industrihjälte. Han har visat stor uthållighet när det gäller miljöfrågornas tillämpning inom industrin, med stora

och positiva konsekvenser, inte minst för företagens konkurrenskraft i framtiden, säger Erik Adolfsson, utredare vid IF Metall och medlen i prisjuryn.

Genom sitt arbete på Akzo Nobel i Stenungsund har Knut Andrén varit med och lagt grunden för det nytänkande som kommit att prägla industrin på orten och som gjort petrokemin i Stenungsund världsledande när det gäller energibesparing, minskade utsläpp och socialt ansvarstagande.

Han är även styrelseordförande i CPM, centrum för produktrelaterad miljöanalys vid Chalmers, ett nationellt kompetenscentrum där forskare från Chalmers och IVL samarbetar med ett antal större företag. CPM har målet att minska produkters miljöpåverkan, stärka kompetensen inom hållbar produktutveckling och ge industrin och samhället verktyg att göra livscykelanalyser på produkter och minska deras miljöpåverkan på ett hållbart sätt.

- Knut Andrén får utmärkelsen främst för sina insatser i CPM, som han också var med och grundade. Metoderna för livscykelanalys som CPM utvecklat är oerhört viktiga för att skapa en hållbar industri, säger Hilda Hultén, reporter på branschtidningen Kemivärlden Biotech med Kemisk Tidskrift, som varit med och instiftat Industrins Hållbarhetspris.

Jurygrupp Årets Industrihjälte:

Bo Andersson/energiutredare Emotron, Marielle Korend Larsson, kommunikationsrådgivare M D Consulting, Erik Adolfsson/utredare IF Metall, Hilda Hultén/reporter Kemivärlden Biotech med Kemisk Tidskrift.

Juryns Motivering:

"Knut Andrén har genom kunskap, uthållighet och förmåga att ena flera mot samma mål varit med och förändrat den lokala industrin och bidragit till det nytänkande som gjort petrokemiindustrin i Stenungsund världsledande inom energibesparing, minskade utsläpp och socialt ansvarstagande.

Han har medverkat till att svensk industri i dag kan spela en viktig roll i klimat- och miljöfrågor, och positionera sig väl i den internationella konkurrensen inom miljövänliga produkter och processer.

Vi tänker främst på hans insatser i CPM, som gett företag och samhälle verktyg att minska produkters miljöpåverkan på ett hållbart sätt. Vi är stolta över att utse Knut Andrén på Akzo Nobel i Stenungsund till Årets industrihjälte."

Industrins Hållbarhetspris är framtaget av tidningarna Process Nordic, Kemivärlden Biotech och Plastforum, samtliga inom Mentor Communications förlag.

Utmärkelsen syftar till att uppmärksamma goda insatser som görs inom industrin för ett mer hållbart samhälle, samt att inspirera fler att göra mer.

www.industrinshallbarhetspris.se

Kontaktuppgifter:

Knut Andrén

Akzo Nobel Surface Chemistry AB, Stenungsund

knut.andren@akzonobel.com

Hilda Hultén

Kemivärlden Biotech med Kemisk Tidskrift

hilda.h@mentoronline.se

eller

Heléne Jansdotter Lindholm, projektledare Industrins Hållbarhetspris 2009, helene.l@mentoronline.se,

tfn 0736-82 53 53.

Prisutdelning till vinnarna av Industrins Hållbarhetspris onsdag 14 oktober klockan 14. 00 på Tekniska Mässan.

Festlig prisutdelning onsdag 14 oktober kl. 14. 00 på Tekniska Mässan, Stockholms Mässan, stora scenen i entréhallen. Vem blir Årets Industrihjälte? Vem vinner Industrins Stora Hållbarhets pris? Svar ges på onsdag. Finalister och pristagare är på plats på Tekniska Mässan, Stockholmsmässan. Välkommen att träffa dem och en kvalificerad jury som har bestämt hur bra industrin är på hållbarhet!