Gastrologik är Årets Krog

Sent på måndagskvällen stod samtliga vinnare klara i årets upplaga av Restauranggalan.

Stockholmskrogen Ekstedt plockade hem två prestigefyllda priser på årets upplaga av Restauranggalan på Cirkus i Stockholm då de belönades med Årets Krogmiljö och Årets Matsalsteam. Ekstedt var också nominerad i kategorin Årets Krog, som dock togs hem av krögarduon Jacob Holmström och Anton Bjuhr på Gastrologik – den menylösa restaurangen där tillgången på råvaror styr matlagningen.

-  Vi var på Restauranggalan för ett år sedan då hade vi haft öppet i en vecka och nu står vi här, helt fantastiskt, säger Jacob Holmström.

- Det handlar om att ta hänsyn till och respektera råvaran. Det är vårt framgångskoncept, säger Anton Bjuhr.

Göteborgsprofilen Leif Mannerström blev Journalisternas Kock, en utmärkelse där ett 50-tal svenska matskribenter sitter i juryn.

- Matintresset stiger i stugorna och jag tror att fler och fler lagar mat hemma och det är kul att vara med och inspirera, säger en nöjd och mycket stolt Leif Mannerström.

Kosters Trädgårdar belönades också med priset Årets Hållbara Krog för sitt eko- och kretsloppstänk.

Årets Krögare blev Johan Jureskog och Klas Ljungquist som driver restaurangerna AG och Rolfs Kök i Stockholm och visade därmed att de lyckats med den svåra konsten att kombinera god lönsamhet, omsorg om personalen och en högkvalitativ restaurangupplevelse för gästen.

Den unga kocktalangen Oskar Larsson utsågs till Årets Framtidslöfte och nestorn Jan Hedh mottog RS Hederspris för sina insatser genom åren för att främja restaurangbranschen.

I juryn satt drygt 35 branschkunniga personer som samordnas av RS redaktion i form av chefredaktören Lena Ilkjaer.

– Det är väldigt roligt med engagemanget som finns kring Restauranggalan. När restauranger annars prisas handlar det alltid om recensioner och betyg, här är det viktigaste kriteriet att pristagarna på olika sätt bidragit till att lyfta restaurangbranschen och inspirerat andra, säger Lena Ilkjaer, chefredaktör för RS – Restauranger & Storkök efter galan.

And the winners are…

Årets Servitör

• Oskar Lundberg, restaurang Trattorian, Stockholm

Årets Hälsokoncept

• Panini Internazional

Journalisternas Kock

• Leif Mannerström

Årets Framtidslöfte

• Oskar Larsson, Frantzén/ Lindeberg

Priset delas ut i samarbete med Chaîne des Rôtisseurs.

Årets Smaksättare

• Cevicheria aji y ajo, Stockholm

Årets Barkoncept

• Svartengrens, Stockholm

Priset delas ut i samarbete med Sveriges Bartenders Gille.

Årets Sommelier

• Anna Vasseur, Tranan, Stockholm

Priset delas ut i samarbete med Svenska Sommelierföreningen.

Årets Krogmiljö

• Ekstedt, Stockholm

Årets Hållbara Krog

• Kosters Trädgårdar, Sydkoster

Årets Leverantör

• Ugglarps Grönt

Årets Förnyare

• FoodScout

Årets matsalsteam

• Ekstedt, Stockholm

Årets Krögare

• Johan Jureskog och Klas Ljungquist, AG / Rolfs Kök

RS Hederspris

• Jan Hedh

Priset delas ut i samarbete med Svenska Kockars Förening.

Årets Krog

• Gastrologik, Stockholm

Priset delas ut i samarbete med Sveriges Bästa Bord.

Restauranggalan arrangeras av tidningen RS – Restauranger & Storkök i samarbete med tre tunga branschföreningar: Svenska Kockars Förening, Svenska Sommelierföreningen och Sveriges Bartenders Gille. Övriga samarbetspartners är restaurangguiden Sveriges Bästa Bord, Gastronomi Sverige, gastronomiska föreningen Chaîne des Rôtisseurs. Restaurangakademin och Restauranghögskolan Grythytte Akademi är dessutom med som samarbetspartners i Årets Servitör.

För mer information/bilder på vinnarna kontakta Malin Looft Nyquist, projektansvarig för Restauranggalan via malin.l@mentoronline.se eller 08-670 41 19.

För information kring juryarbetet och tidningen RS kontakta RS chefredaktör Lena Ilkjaer, lena.ilkjaer@mentoronline.se, 070-774 51 94.

Tidningen RS – Restauranger & Storkök är en del av Mentor Communications AB. Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning.