Från Ved Till Tyg - Så blir Svensk skog till framtidens kläder

Med anledning av denna framtidsbeskrivning har Mentor Communications AB med tidningarna Nordisk Papperstidning och modebranschtidningen Habit tagit initiativet till en kunskapsdag som ska öppna dörrar mellan två väsensskilda branscher.

Ur programmet:

Stefan Sandberg, platschef på Södra Cell Mörrums bruk, berättar om hur bruket omvandlar Småländska och Blekingska björkskogar till kläder.

Ann Åström, chef Production support, Sara Winroth, CSR-koordinator, båda på Lindex delar med sig av tankar kring ”Att bidra till en hållbar utveckling, materialval nu och i framtiden”

Lars Winter, vd för Domsjö Fabriker ger sin bild av hur skogsindustrin kan samarbeta för att skapa gröna värdekedjor, från skogsråvara till färdig textil och om omställningen av dagens industriplatser.

Joel Svedlund från Klättermusen visar exempel hur friluftsbranschen, som under lång tid drivit utvecklingen inom funktionstextil, nu snabbt ställer om och skapar affärsmöjligheter inom hållbar textil. Igår var hållbarhet ett svagt bonusvärde, imorgon är det en primär utvecklingsfaktor.

För mer information och sammanfattning av dagen kontakta:

Mikael Hedlund, Chefredaktör Nordisk Papperstidning, mikael.hedlund@mentoronline.se, 08-670 41 44

Katarina Angelin, Chefredaktör modebranschtidningen Habit, katarina.angelin@mentoronline.se , 08-670 41 61

Jacob Albertsen, Projektledare Mentor Communications AB, jacob.albertsen@mentoronline.se, 08-670 41 27

Regioner

Nordisk Papperstidning och modebranschtidningen Habit är ledande branschtidningar inom respektive område. Att i denna unika konferens sammanföra branscherna är en utmaning i sig, men kan också vara en succé. Framtidens utmaningar är stora och vi avser att vara en del av lösningen, inte problemet.

Bägge tidningarna är en del av Mentor Communications AB - SVERIGES MEST INITIERADE NÄRINGSLIVSBEVAKNING

Mentor Communications AB är ett mediehus som genom ett trettiotal ledande varumärken sprider initierad branschinformation till över en halv miljon beslutsfattare varje månad. Informationen sprids genom såväl digitala som tryckta kanaler. Men också genom de hundratals seminarier, utbildningar, awards, mässor och evenemang som vi arrangerar varje år. Mentor bevakar de flesta stora branscher inom tillverkande industri-, handels- och servicesektorn samtidigt som vi erbjuder en mångfald av mötesplatser som ger deltagaren fördjupad kunskap, inspiration och kontakter inom dennes specifika intresseområden.