Finalisterna klara till Restauranggalan – årets roligaste måndag

2013 är och har varit ett fantastiskt år för restaurangbranschen i Sverige. Restauranggalan på Cirkus den 4 november är en årets höjdpunkt då tidningen R&S, Restauranger&Storkök uppmärksammar en liten del av alla skickliga proffs som bär upp svensk restaurangnäring

– Nu är det fest och tävling. Proffsen inom svensk restaurangbransch rör sig inte bara inom landets gränser, de röner framgångar även i stora internationella tävlingar. Senast tiden har Sverige fått en Europamästare sommelleri genom Arvid Rosengren, i San Remo och silver världsmästerskapen i Istanbul, för unga kockar genom Jimmi Eriksson, säger Lisbeth Rauden, chefredaktör R&S, Restauranger&Storkök.

– De är två av många som med insats av eget, blod svett och tårar sprider glans med zlatan-effekt över den svenska restaurangbranschen och varumärket Sverige. Att välja två finalister bland de nominerade har varit mycket svårt för alla jurygrupper. Att utse en vinnare av de två i finalen är nästan omöjligt. Spänningen är på topp. Det är äntligen dags för årets roligaste måndag, när branschen själv för en gångs skulle sitter till bords, säger Lisbeth Rauden.

Kategorierna som ingår i Restauranggalan har utvecklats för att bland annat sätta ljuset på nyskapande och tradition, team och individ, entreprenörskap och kunskap.

Unikt för denna gala är tävlingen Årets Servitör där de tävlande testas på både teori och praktik. Det senare visserligen i tävling men ändå ett verklighetsnära restaurang på scen. Tävlingen Årets Servitör pågår under dagen på Cirkus. Finalisterna tillkännages 16.30 och finalduellen börjar därefter.

Bland de nominerade märks bland annat Pontus Frithiof och Richard Constantinou i kategorin Årets Innovatör. De unga förmågorna uppmärksammas kategorin Årets Framtidslöfte där de två finalisterna är Ulrika Ferlin, Mathias Dahlgren, Stockholm och Luqaz Ottosson, Lilla Bjers, Gotland. I Årets Krog står finalen mellan restaurangerna Ekstedt i Stockholm  och Daniel Berlin, Skåne Tranås.

För mer information om galan, pressackreditering, bilder

Malin Looft Nyquist,

Projektledare för Restauranggalan
malin.l@mentoronline.se eller 08-670 41 19
se www.restauranggalan.se.

För mer information om juryarbetet, kontakta:

Lisbeth Rauden
Chefredaktör, R&S, Restauranger & Storkök
lisbeth.rauden@mentoronline.se, 07095 1337

Restauranggalan arrangeras av tidningen RS – Restauranger&Storkök i samarbete Svenska Kockars Förening, Svenska Sommelierföreningen och Sveriges Bartenders Gille. Övriga samarbetspartners är restaurangguiden Sveriges Bästa Bord, Gastronomi Sverige, Chaîne des Rôtisseurs. Restaurangakademin och Restaurang - och Hotellhögskolan, Campus Grythyttan, Örebro Universitet,

Finalisterna är:

Årets Servitör

Olle Gren, Fredsgatan 12, Stockholm
André Frick, Cadierbaren Grand Hôtel, Stockholm
Anette Åsell, Gastrologik, Stockholm
Jerker Söderström, Båthuset Krog & Bar, Sigtuna
Max Callenberg, Swea Hof, Elite Plaza, Göteborg
Michaela Sarafati, Fredsgatan 12, Stockholm.

Årets Hälsokoncept

AG Restaurant, Stockholm

Årets Krögare

Stefan Karlsson, Fond Restaurang & Bar, Göteborg
Frida Johanson, Johan Flodman & Lars-Göran Johansson, Matildas Kvarterskrog, Gävle

R&S Hederspris  delas  ut på Restauranggalan­­­

Kjörling Wine är officiell blogg för Restauranggalan 2013. Följ Restauranggalan 2013 på www.kjorlingwine.com. Följ Kjörling Wine via RSS www.kjorlingwine.com/rss, www.facebook.com/kjorlingwine och via twitter @kjorlingwine.