Finalister klara till Forest Industry Awards 2009

Nu är finalisterna klara för Skogens Oscar

Snart utses vinnarna i Forest Industry Awards – pappers- och skogsindustrins Oscar. Juryn har nominerat tre bidrag i fem kategorier. Bland nomineringarna finns såväl kända namn som överraskningar. Urvalet är baserat på inskickade tävlingsbidrag under våren. Med Forest Industry Awards vill Nordisk Papperstidning och tidningens samarbetspartners stimulera nytänkande och kreativitet i skogsindustrin.

Tävlingen har varit öppen för alla inom eller utom branschen att skicka in nomineringar. Sedan har en jury nominerat tre vinnarkandidater i varje kategori bland de insända förslagen.

Juryn – med representanter från olika sektorer inom skogsnäringen – utser därefter, av de tre nominerade, en vinnare i varje kategori. Vinnarna får ta emot priset i Stockholm den 16 september, på pappersindustrins framtidsdag.

De nominerade till Forest Industry Awards 2009 är:

Årets Eldsjäl

Anna Andersson, Avesta

Anna Anderson har EDS, en bindvävssjukdom som gör att hennes leder lätt går ur led. De flesta personer som har denna sjukdom är sjukpensionärer, men Anna kan inte slita sig från sitt jobb som skogsmaskinförare. Arbetet i skogen är tufft, och det är få kvinnor som arbetar i branschen. Anna har en stark vilja och smittande livsglädje.

Björn Sandberg, Ronneby

Björn Sandberg är VD på kartongbruket Cascades Djupafors. Hans miljöengagemang har drivit bruket till att bli miljöledande i branschen. Bland annat drev Björn utvecklingen av miljövarudeklarationer i Sverige, och bruket blev det första företaget i världen att klimatdeklarera på ett certifierat sätt. Björn har visat att ett tungt industriföretag kan tjäna pengar genom ett konsekvent miljöinriktat arbete.

Mats Williams, Karlstad

Med stort hjärta och fast hand har Mats Williams lyckats få kolleger och konkurrenter inom pappers- och massaindustrin i Värmland med omnejd att samverka i nätverket The Paper Province, vilket bidragit till att en mogen industri med måttliga framtidsutsikter brutit etablerade normer och vädrar morgonluft. För att lyckas med detta har krävts både stor kreativitet, personligt engagemang och en stark drivkraft.

Årets Korsbefruktning

Jonas Rudberg, Stockholm

Jonas Rudbergs engagemang i Chemrec AB och dess teknologi är stort. Jonas har på ett betryggande sätt drivit Chemrec och dess teknik framåt genom noggrann testning och successiva satsningar samt pilotprojekt. Satsningen på biodrivmedlet DME är ett exempel på vidareutveckling av skogsindustrin, som spränger gränser och skapar nya produkter och nya affärsmöjligheter.

Ola Hildingsson, Örnsköldsvik

Med starkt personligt engagemang och orubblig tilltro till möjligheterna att utveckla nya produkter och marknader driver Ola Hildingsson Domsjö Fabrikers omvandling från traditionellt sulfitbruk till bioraffinaderi i framkant. Specialcellulosa och lignosulfonat är i dag huvudprodukterna, men Ola har också en stark tilltro till andra, framtida möjligheter, till exempel cellulosabaserade fibermaterial för tekoindustrin.

Patrik Bosander, Stockholm

I februari köpte Billerud Tenova Bioplastics AB, ett utvecklingsföretag för bioplaster. Det kan synas vara ett förvärv av många inom pappersindustrin, men Billeruds strategi och Patrik Bosanders drivkraft som affärsansvarig inom Sustainable Packaging solutions representerar ett nytänkande, en korsbefruktning. Med Tenova kan Billerud börja utveckla barriärmaterial för morgondagens förpackningar.

Årets Marknadsinsats

Grycksbo Paper, Grycksbo

När Stora Enso avyttrade Grycksbo pappersbruk, innebar det starten till en nysatsning för Grycksbos marknadföringsarbete och positioneringen av både pappersbruket och dess produkter. Det då nybildade Grycksbo Paper valde en unik väg – man satsade på en produkt och ett varumärke: G-Print. En målinriktad satsning av ett litet företag med en ung marknadsorganisation och stor framtidstro.

Carlo Einarsson, Iggesund

Varumärkesarbetet börjar hemma, enligt Carlo Einarsson, Iggesund, som med nytänkande och uthållighet förändrat synen på ett kartongföretag och dess varumärken. Han förstod tidigt vad starka varumärken betyder, också inom pappersindustrin, och har under flera år målmedvetet och konsekvent drivit varumärkesfrågorna vid Iggesund. Det har lett till att företaget i dag har några av branschens starkaste varumärken.

Jukka Mäkelä, Helsingfors

Jukka Mäkelä har genom sitt engagemang skapat möjligheter för mindre företag, leverantörer till massa- och pappersindustrin, att nå ut på den internationella marknaden. Jukkas idé är att genom samarbete skapa resurser för mindre företag till aktivt marknadsarbete i samband med mässor. Mindre företag får, genom Jukkas insatser, möjlighet till lika stor exponering på stora internationella mässor som betydligt större företag.

Årets Opinionsbildare

Bodil Eriksson, Stockholm

Bodil Eriksson är i rollen som informationsdirektör på SCA en tung opinionsbildare i Sverige. Hon spelar en viktig roll i det förändringsarbete, som Jan Johansson inledde, när han tog över som VD i SCA. Att framställa inkontinens- och mensskydd ur ett varumärkesstärkande perspektiv är inte en lätt uppgift, men Bodil har lyckats både med att få media på kroken, och att ladda SCAs varumärke med en ny innebörd.

Niclas Svensson, Stockholm

Niclas Svensson är träbyggandets förespråkare. Genom enträget propagerande för materialets fördelar har han lyft fram trä som byggmaterial. Niclas stöd och information till kommuner, byggherrar med flera har haft stor betydelse för det ökande byggandet i trä. Hans opinionsbildande insatser har gjort att opinionen i Sverige för träbyggande har svängt – i dag talar man inte enbart om småhus när man talar om träbyggande.

Mats Williams, Karlstad

Få personer har skapat sådan publicitet och uppmärksamhet kring massa- och pappersindustrin och dess betydelse som Mats Williams. The Paper Province har blivit ett välkänt begrepp, långt utanför Sverige och Norden. Mats är en både kunnig och resultatinriktad opinionsbildare, som sätter sakfrågor och branschens väl och ve i första rummet – och som lyckas skapa både uppmärksamhet, publicitet, opinion – och resultat.

Årets Utvecklingsinsats

Gunilla Saltin, Växjö

Som en av få kvinnliga VD:ar i branschen leder Gunilla Saltin den spännande utvecklingen i Södra Cell, med bland annat stora satsningar på energiproduktion. 2012 blir Värö, där Gunilla var platschef fram till förra året, det första bruket i världen, som blir helt oberoende av fossila bränslen. I våras lanserade Södra en stol, tillverkad av pappersmassa – ett gott exempel på utveckling och gränsöverskridande.

Kennet Karlsson, Åseda

Kennet Karlsson, VD i trähustillverkaren Karlson Hus, har utvecklat Ecomer-huset, som är isolerat med återvunnet glas i stället för fossil cellplast. Materialet spärrar mot fukt och kyla och gör grundplattan tät och varm. Det porösa glaset väger extremt lite och är lätt att bygga med. Kennet står för nytänkande och utveckling inom träindustrin och har stor öppenhet för ny teknik, material och materialkombinationer.

Jonas Rudberg, Stockholm

Genom att tillvarata restprodukter från massatillverkning har Chemrec, där Jonas Rudberg är verksam, skapat en ny teknik för att tillverka biodrivmedel, DME, genom svartlutsförgasning. Chemrecs satsning på biodrivmedel är ett exempel på en modern vidareutveckling av befintlig skogsindustri, som skapar nya produkter och nya affärsmöjligheter, dessutom med miljötänkande som en bärande del i strategin.

Prisutdelning 16 september 2009

Vem som vinner i respektive kategori offentliggörs vid prisutdelningen på Pappersindustrins Framtidsdag i Stockholm 16 september. Media är välkomna. Programmet är en spännande eftermiddag med talare med tungt branschkunnande som växlar med talare som bidrar med utifrånperspektiv. Jan Johansson, SCA, Helena Stålnert SSAB, Björn Larsson, Lowe Brindfors m fl. Dessutom är alla nominerade på plats. Fokus är förnyelse. Välkommen!

Mer info om prisutdelningen och konferensen 16 september finns på http://events.papernet.se/09_dino/

Dessutom på www.forestindustryawards.se

För mer info kontakta;

Allan Almegård, chefredaktör Nordisk Papperstidning allan.a@mentoronline.se Tfn 08-670 4102, 0708-33 54 61