De är finalister i Habit Fashion Awards

De är finalister i Habit Fashion Awards

Nio modeföretag har chans att vinna tidningen Habits branschpriser Årets modebutik, Årets denimleverantör och Årets logistiklösning.

Juryarbetet för att utse finalisterna i de tre kategorierna startade redan i våras. Efter ett gediget arbete av de respektive jurygrupperna är totalt nio finalister klara.

I kategorin Årets denimleverantör, som sponsras av Calik Denim, har jeansaktörer i hela Skandinavien chans att vinna. I år är det ett svenskt, ett norskt och ett danskt varumärke bland finalisterna: Jeanerica, Karve och Jack & Jones.

I kategorin Årets logistiklösning, som sponsras av DHL, är årets finalister följande: Björn Borg, Stellar Equipment och NA-KD.

I kategorin Årets modebutik – ett pris som sponsras av Svensk Handel – återfinns butiker från Skåne och Västkusten: By Nagy i Västra Frölunda utanför Göteborg, Urban Modern på Väla i Helsingborg och Schack matt mode i Sölvesborg.

– Det är helt fantastiskt. Vi har kämpat i många år. Att bli uppmärksammad i vår lilla stad känns så kul, säger Helena Svensson, som driver herr- och dambutiken Schack matt mode tillsammans med döttrarna Julia och Kajsa Svensson.

Helena Svensson öppnade på 45 kvadratmeter 1987. Dagens butik på 1 000 kvadratmeter ligger sedan 15 år tillbaka på Södergatan 4–6, i hjärtat av Sölvesborg. Butiken har ett stort upptagningsområde och lockar långväga besökare.

Vilka de slutliga vinnarna är, avslöjas först den 25 november på Venue 81 i Stockholm, då Habit Modebranschens Dag med Habit Fashion Awards genomförs.

Habit Modebranschens Dag har en gedigen talarlista och gästas av bland andra Elisabeth Peregi, Kappahl, Kristina Lukes, Nelly.com och Henrik Bunge, Björn Borg.

För anmälan och program: www.habitmodebranschensdag.se

FINALISTER 2021, Habit Fashion Awards:

Årets denimleverantör

Jeanerica