Bioraffinaderi vinner Stora Hållbarhetspriset

Bioraffinaderi vinner Stora Hållbarhetspriset

Vinnare av Industrins Stora Hållbarhetspris 2009 är Domsjö Fabriker, med vd Ola Hildingsson i ledningen. Bioraffinaderiets verksamhet är, genom sin kretsloppsstruktur, en viktig förebild för andra aktörer i samhället.

"Det är viktigt att visa att man vågar tro på satsningar inom förnybar energi och miljöteknik - och att det kan vara lönsamt. Den här industrin, med sin vd i spetsen, har omvandlats från en traditionell, energi- och resurskrävande fabrik till en ny hållbarare industri. Satsningen har medfört miljövänligare produkter och räddat arbetstillfällen. Fabriken skapar idag de gröna jobb som alla talar om. Verksamheten är också, genom sin kretsloppsstruktur, en viktig förebild för andra aktörer i samhället."

Så lyder juryns motivering till varför det, av alla drygt hundra motiveringar som kommit in, blir just Domsjö Fabriker, med Ola Hildingsson i ledningen, som föräras Industrins Stora Hållbarhetspris 2009.

Domsjö Fabriker uppfyller alla kriterierna för priset vad gäller ekologi, ekonomi och socialt ansvar. Vd Ola Hildingsson har dessutom kvalificerat sig till final i kategorin Årets Industrihjälte för att han genom sitt ledarskap och sin förmåga att se nya möjligheter omvandlat ett tidigare nedläggningshotat massabruk till ett omfattande bioraffinaderi som producerar produkter som ersätter oljebaserade.

Ola Hildingsson har också vågat genomföra omfattande investeringsprogram i dessa tider med hållbarhetsfokus i alla led.

Den namnkunniga jury som kommit fram till beslutet består av Sten-Åke Barr, affärsutvecklingskonsult ÅF Process, Madelen Nilsson, förbundsordförande Naturvetarna, Ann-Britt Bern, utredare IF Metall, och Marie Granmar, chefredaktör Process Nordic.

- Svensk industri står inför stora utmaningar när det gäller att minskaklimat- och miljöpåverkan. Den omställning som framtiden kräver behöver alla goda krafter för att lyckas. Industrin hållbarhetspris är ett utmärkt initiativ för att uppmärksamma det arbete som idag redan utförs inom industrin och kan också tjäna sominspirationskälla för alla de som arbetar med frågan, säger Sten-Åke Barr.

Industrins Hållbarhetspris är framtaget av tidningarna Process Nordic, Kemivärlden Biotech och Plastforum, samtliga inom Mentor Communications förlag.

Utmärkelsen syftar till att uppmärksamma goda insatser som görs inom industrin för ett mer hållbart samhälle, samt att inspirera fler att göra mer.

www.industrinshallbarhetspris.se

Kontaktuppgifter:

Ola Hildingsson, Domsjö Fabriker

ola.hildingsson@domsjoe.com

Tfn; 0660-75 600

Sten-Åke Barr, affärsutvecklingskonsult ÅF

Sten-Ake.Barr@afconsult.com

www.afconsult.com/sv

Marie Granmar

Process Nordic

marie.g@mentoronline.se

Heléne Jansdotter Lindholm

projektledare Industrins Hållbarhetspris 2009

helene.l@mentoronline.se,

tfn 0736-82 53 53.

Prisutdelning till vinnarna av Industrins Hållbarhetspris onsdag 14 oktober klockan 14. 00 på Tekniska Mässan.

Festlig prisutdelning onsdag 14 oktober kl. 14. 00 på Tekniska Mässan, Stockholms Mässan, stora scenen i entréhallen. Vem blir Årets Industrihjälte? Vem vinner Industrins Stora Hållbarhets pris? Svar ges på onsdag. Finalister och pristagare är på plats på Tekniska Mässan, Stockholmsmässan. Välkommen att träffa dem och en kvalificerad jury som har bestämt hur bra industrin är på hållbarhet!