Bäst på socialt ansvar

Bäst på socialt ansvar

Vinnare av Industrins hållbarhetspris, i kategorin Årets Sociala ansvarspris, är organisationen Insert Africa. Organisationen ger hjälp till självhjälp i form av processutveckling, främst i Afrika.

Organisationen Insert Africa visar att när kunskap länkas samman med entreprenörskap börjar den verkliga förändringen. En solcellsdriven vattenreningsanläggning i Manafwadistriktet i sydöstra Uganda förser över 2000 människor med rent vatten och ska nu få fler funktioner. Dessutom hjälper Insert Africa kaffeodlare att utveckla sina processer med målet att få mer betalt.

Bland annat har organisationen involverat 17 studenter på Chalmers tekniska högskola, entreprenörsprogrammen CSE och GIBBS. Studenterna arbetar sedan 1,5 år vid sidan om studierna med projektet i Uganda.

Juryns motivering till att lyfta fram just Insert Africa som vinnare är följande:

"Organisationen vinner Industrins hållbarhetspris, kategori socialt ansvar, genom att deras projekt tar ett helhetsgrepp inom ett område där behoven är som störst. Projektet handlar om nytänkande med bredd, och omfattar såväl utveckling som miljöfrågor. Det handlar inte om ett industriprojekt på samma sätt som de konkurrerande nomineringarna. Men det är ett spirande entreprenörskap som pekar mot framtiden och som kan öppna möjligheter både här i Europa och i Afrika."

Juryn består av Sasja Beslik, ansvarig för utveckling av ansvarsfulla investeringar hos Nordea, Kristina Sandberg, business area manager hos standardiseringsorganisationen Sis, Martin Sjöberg, konsult Talande Miljö, samt Kerstin Lundell, reporter på tidningen Process Nordic.

Industrins Hållbarhetspris är framtaget av tidningarna Process Nordic, Kemivärlden Biotech och Plastforum, samtliga inom Mentor Communications förlag.

Utmärkelsen syftar till att uppmärksamma goda insatser som görs inom industrin för ett mer hållbart samhälle, samt att inspirera fler att göra mer.

www.industrinshallbarhetspris.se

Kontaktuppgifter:

Björn Carlsson, projektledare Insert Africa

www.insertafrica.com

Kerstin Lundell

Process Nordic

kerstin.l@mentoronline.se

Heléne Jansdotter Lindholm

projektledare Industrins Hållbarhetspris 2009

helene.l@mentoronline.se,

tfn 0736-82 53 53.

Prisutdelning till vinnarna av Industrins Hållbarhetspris onsdag 14 oktober klockan 14. 00 på Tekniska Mässan.

Festlig prisutdelning onsdag 14 oktober kl. 14. 00 på Tekniska Mässan, Stockholms Mässan, stora scenen i entréhallen. Vem blir Årets Industrihjälte? Vem vinner Industrins Stora Hållbarhets pris? Svar ges på onsdag. Finalister och pristagare är på plats på Tekniska Mässan, Stockholmsmässan. Välkommen att träffa dem och en kvalificerad jury som har bestämt hur bra industrin är på hållbarhet!